افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

پارلمان در رسیدگی به مشکلات مردم ناکام بوده است

نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا) امروز دوشنبه، گزارش مشاهده از پارلمان ۹۵ افغانستان را با حضور بعضی از نمایندگان مجلس به نشر رساند.
به گزارش خبرگزاری رشد؛ این گزارش به موضوعات نصاب، نظارت از اعمال حکومت، نمایندگی خوب از مردم و نقص اصول وظایف داخلی مجلسین شواری ملی پرداخته است.
داکتر حسیب معترف مسوول بخش مشاهده پارلمانی فیفا هنگام نشر این گزارش گفت: پارلمان ۹۵ افغانستان در بخش های قانون گذاری و نظارت از اعمال حکومت دست آورد خوبی داشته است.
وی در ادامه علاوه کرد: اعضای مجلس شواری ملی در بخش رسیدگی به مشکلات مردم کوتاهی کرده و نمایندگی خوب نتوانسته است.
به گفته داکتر حسیب، مجلسین شورای ملی در سال ۱۳۹۵ هجری ۱۰۸ جلسه عمومی برگزار کرده است که شامل ۱ جلسه افتتاحیه، ۲ جلسه فوق العاده، ۲۱ جلسه استجوابیه، و ۶ جلسه استیضاحیه می باشد.
مسوول بخش مشاهده پارلمانی فیفا گفت: اوسط غیابت نمایندگان در جلسات عمومی مجلس نمایندگان ۵۱ درصد و از مجلس سنا ۴۵ درصد می باشد.
یافته های مشاهدات فیفا نشان می دهد که اعضای پارلمان ۹۵ در سال کاری خویش جمعا ۴۱ سند تقنینی را دریافت کرده که از آن جمله ۳۸ سند را تصویب و ۳ سند دیگر را رد کرده و یک سند هم زیر کار قرار دارد.
یافته‌های این گزارش نشان می دهد که ۴۱ سند قانونی که به مجلس سنا فرستاده شده است همه به تصویب رسیده است.
به اساس یافته‌های فیفا مجلس نمایندگان درسال ۱۳۹۵ هجری شش جلسه استیضاحی برگزار کرده و در آن ۲۲ مسوول اجرایی را استیضاح نموده است، در حالی که در سال گذشته دو جلسه استیضاح برگزار شده است.
یافته های فیفا نشان می دهد که اعضای مجلس در ساعات امتیازی بیشتر از ۴۶۷ مورد رویدادها حوادث، مشکلات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی کشور یادآور شده و راه بیرون رفت از مشکلات را به مجلس ارایه نموده است.
به اساس مشاهده فیفا، ۲۴ درصد نمایندگان در جلسات عمومی سکوت را رعایت نکرده اند، ۱۷ درصد از کرسی مشخص خود استفاده نکرده‌اند، ‌۱۳ درصد بیشتر از سه دقیقه صحبت کرده و ۷ درصد نیز از اجندای مجلس خارج شده اند.
داکتر جعفرمهدی نماینده مردم در مجلس می گوید: زمانی که ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان بر هم می خورد پارلمان افغانستان نیز از آن متاثر می شود.
وی این گزارش را دقیق عنوان نمی‌کند و می گوید: اینکه پارلمان در بخش قانون گذاری موفق عنوان شده است، موفق نیست؛ بلکه ۶۰ تا ۸۰ درصد موافقت نامه ها توسط اعضای مجلس مطالعه نشده و سلیقه ای تصویب می شود.
آقای مهدوی گفت: قوه مجریه کمتر به نظارت پارلمان احترام گذاشته و بی اعتنا است.
وی در مورد اینکه نمایندگان به مشکلات مردم رسیدگی نمی توانند گفت: یک ساعت امتیازی بستری نیست که مشکلات مردم بازگو شود.
عبدالقادر زازی نماینده دیگر مجلس گفت: حکومت با مجلس سخت در تقابل است و به تصمیم مجلس احترام نمی گذارد.
وی می گوید: ما از مردم خوب نمایندگی کردیم اما حلقاتی در نظام وجود دارند که برای بد نام کردن نمایندگان تلاش می کنند.
محمد رقیب فیاض/ کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن