افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

پاسخ بد رییس‌جمهور به حادثه قول اردوی شاهین

حمله انتحاری‌های طالبان به قرارگاه قول اردوی بلخ، یک شرمساری امنیتی دیگر بود. پس از شکست امنیتی چهارصد بستر، این دومین شکستی است که از اثر بی‌کفایتی فرماندهان قول اردوی بلخ به مردم افغانستان تحمیل می‌شود. پاسخ رییس‌جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح به این رویداد مثل گذشته، خیلی بد بود. رییس‌جمهور به محل حادثه رفت و لفاظی کرد.

پاسخ درست به افتضاح امنیتی قول اردوی شاهین این بود که رییس‌جمهور قبل از سفر به محل حادثه، فرمانده آن قول اردو، فرمانده گارنیزیون محافظ، آمر ضد استخبارات و آمر کشف آن را برکنار می‌کرد و به تحقیق می‌سپرد.

سوال افکار عمومی هم این است که چرا فرمانده کل نیروهای مسلح افغانستان، کسانی را که مسوولیت دارند برکنار نمی‌کند. در هرکشوری وقتی یک رسوایی امنیتی به وقوع می‌پیوندد، رییس‌جمهور آن کشور، مسوولان را برکنار می‌کند.

قول اردوی شاهین، یک مکان بی در و پیکر نبود. این قول اردو احضارات درجه یک امنیتی داشت. پیش از این حمله، نیروهای ویژه ارتش، به محل فرماندهی طالبان در دندغوری بغلان که یکی از ساحات زیر پوشش این قول اردو است، حمله کردند. در آن حمله فرماندهان طالبان کشته شدند. قول اردوی بلخ هم در احضارات درجه یک بود تا به هرنوع حمله واکنشی طالبان، پاسخ مناسب بدهد. اما با آن که این قول اردو، احضارت درجه یک داشت، انتحاری‌های طالبان موفق شدند که از قراول آن بگذرند و فاجعه بیافرینند.

قول اردوی شاهین هم گارنیزیون محافظ داشت، هم ضد استخبارات و هم کشف. سوال مشروعی که افکار عمومی می‌پرسد این است که چرا این شکست امنیتی به قول اردوی شاهین تحمیل شد و چرا رییس‌جمهور در پاسخ به آن، فرمانده قول اردو، فرمانده گارنیزیون محافظ آن قول اردو و آمران کشف و ضد استخبارات آن را برکنار نکرد؟ رییس‌جمهور سفر نمایشی به محل رویداد کرد. افکارعمومی دیگر از لفاظی‌های بی‌مورد خسته شده است.

رییس‌جمهور که با طمطراق خودش را فرمانده کل نیروهای مسلح می‌خواند، باید به مردم پاسخ بدهد که چرا پس از شکست‌های امنیتی مسوولان را برکنار نمی‌کند؟ چه رازی در این نهفته است که یک شکست کلان امنیتی به اردوی ملی تحمیل می‌شود، اما کسانی که مسوولیت دارند، برکنار نمی‌شوند؟

افکار عمومی می‌داند که نیروهای امنیتی برای بقای نظام می‌جنگند. نیروهای امنیتی مشغول یک جنگ توسعه طلبانه خارجی نیستند. این جنگ بقای دولت مدرن در افغانستان است. سوال مشروع این است که چرا با این جنگ بقا این قدر با بی‌پروایی برخورد می‌شود؟ مگر سهل‌انگاری بزرگ‌تر از این هم می‌شود که فرمانده کل نیروهای مسلح به جای برکناری مسوولان، سفر نمایشی به محل حادثه می‌کند. با حادثه ۴۰۰ بستر برخورد سهل‌انگارانه شد. با حوادثی مثل حمله به ریاست رجال برجسته و قرارگاه‌های مهم دیگر هم همین طور برخورد شد. یافته‌های کمیسیون‌هایی که برای بررسی این رویدادها تشکیل شد، تا حال منتشر نشده است. حال با شکست امنیتی قول اردوی شاهین هم با بی‌پروایی تمام برخورد می‌شود. رییس‌جمهور هیچ کسی را برکنار نکرد.

اگر این بی‌پروایی ادامه داشته باشد، و رییس جمهور هیچ کسی را برکنار نکند، دیر یا زود انتحاری‌های طالبان به دفتر او هم نفوذ می‌کنند و خودش را به رگبار می‌بندند.

۸صبح

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن