افغانستانبرگزیده های سایت

پاسخ نهایی حکمتیار چی خواهد بود؟

شورای عالی صلح کشور منتظر بازگشت هیات حزب اسلامی و پاسخ نهایی گلبدین حکمتیار است است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ عطا الرحمان سلیم، معاون این شورا گفت: “ما منتظر برگشت هیات استیم که آخرین حرف‌هایشان را بشنویم و سپس روی مرحله‌های بعدی، طبق روند تفاهم‌شده، فیصله شود.”

همزمان، برخی از چهر‌های نزدیک به گلبدین حکمتیار گفته‌اند که تا پیش از “ماه رمضان”، نشست شورای اجرایی این حزب در کمپ “شمشتوی پاکستان” برگزار می‌شود و روی توافقنامه‌ی صلح فیصله می‌کنند.

در این حال، در روزهای پسین، گفته‌ می‌شود که حکمتیار بیمار است، هر چند برخی به این باورند که این خبر از سوی دشمنان سیاسی او پخش شده است.

وحید‌الله سباوون، رییس حزب اسلامی متحد افغانستان گفت: “نخست شواری اجرایی و سپس حکمتیار این توافقنامه را می‌بینند و نظر خود را در مورد اعلام می‌کنند.”

سباوون گفت که پس از ابراز نظر حکمتیار، هیات به هدف پیشبرد مرحله‌های بعدی، به کابل می‌آید.

هر چند هیات اعزامی تمام “۲۶” ماده‌ی توافقنامه را پذیرفته‌اند، اما رهبر حزب نیز باید آنرا تایید کند.

پیش نویس این توافقنامه، نزدیک به دو هفته‌ی پیش نهایی شده بود.

پس از آن، هیات حزب اسلامی تعهد کرده‌ بودند که در میان یک تا دو هفته، پس از گرفتن تایید رهبرشان، به کابل برگردند و زمینه‌ی امضای توافقنامه را فراهم کنند.

شماری از نمایندگان مجلس به این باروند که باید آنانی که با حکومت صلح می‌کنند، کشور را با همان ارزش‌هایی که در سطح جهان دارد، بپذیرد.

زکریا زکریا، عضو این مجلس گفت: “امیدوار استم که با این حرکت، منفعت‌های کلان افغانستان نیز در نظر گرفته شده باشد.”

به اساس فیصله‌ی دو طرف ، در صورتی که حکمتیار اعلام موفقت کند و پس از امضای توافقنامه از سوی دو طرف و اعلامیه حکمتیار، حکومت مکتوب پیشنهادی خود را جهت رفع تحریم‌های این حزب، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال می‌کنند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن