افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

پاسخ هرات؛ استقبال یا استخفاف؟

حکمتیار به هرات می رود، دعوتنامه هایی که از سوی حزب اسلامی منتشر شده است، نشان می دهد که امیر حزب در همایشی در هرات سخنرانی نیز خواهد کرد. گفته می شود تعدادی چندی از اعضای شورای رهبری حزب از یک هفته بدین سو در هرات حضور دارند تا زمینه برگزاری این همایش را فراهم کنند.
پس از بازگشت حکمتیار از مخفیگاهش به کابل این نخستین سفر ولایتی او خواهد بود. هرات یکی از شهرهای باستانی کشور و دارای اکثریت فارسی زبان است. مقامات حزب اسلامی امیدوار هستند که با برگزاری یک همایش باشکوه و گسترده مردمی در این شهر، وجهه آسیب دیده ای حزب شان را در میان فارسی زبان ها ترمیم کرده و از خود چهره فراقومی به نمایش بگذارند.
حزب اسلامی اگرچه در گذشته هوادارانی در میان اقوام غیرپشتونی کشور نیز داشت، اما دهن کژی های اخیر حکمتیار و هوادارانش به زبان فارسی، به وجهه فراقومی این حزب صدمه رسانده و باعث نارضایتی ها و گسست های بسیاری در صفوف حزب اسلامی گردیده است؛ تا جایی که گفته می شود بسیاری از فرماندهان فارسی زبان حزب اسلامی با حکمتیار مقاطعه کرده اند و به جمعیت پیوسته اند. در این روزها در میان فارسی زبان ها زمزمه هایی وجود دارد که گویا حکمتیار در تعصب قومی و زبانی، یون دیگری است. اسماعیل یون از چهره های مشهور فرهنگی است که به مخالفت و دشمنی با فرهنگ و زبان فارسی شهره است.
اینکه آیا حزب اسلامی خواهد توانست همایش با شکوهی در هرات برگزار کند یا خیر، گذر زمان پاسخ خواهد داد.
اما آنچه که تجربه های تاریخی نشان می دهد این است که فارسی زبان های منطقه و افغانستان به شدت در برابر هرگونه دهن کژی در برابر فرهنگ و زبان شان حساس هستند. به گواهی تاریخ، فارسی زبان ها حاکمیت ترک و مغول و عرب و عجم را پذیرفته اند اما از مسایل فرهنگی یک گام هم عقب نشینی نکرده اند.
البته در این میان هرات یک شهر ویژه است و با گرایش های علمی و فرهنگی خود شهره است. شما خود قضاوت کنید آن جوان هراتی که سال ها به خاطر لوحه دانشگاه مبارزه کرده و در این زمینه از خود حساسیت نشان داده است، آیا مخالفت های حکمتیار با فرهنگ و زبان فارسی را بی پاسخ خواهد گذاشت.
عبدالشهید ثاقب

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن