افغانستانبرگزیده های سایت

پاکستان از حکمتیار برضد منفعت‌های هند در افغانستان، استفاده می‌کند

رستم شاه مومند، سفیر پیشین پاکستان در کابل در گفت‌وگو با رادیوی آشنا گفته است که پاکستان قصد دارد تا از حضور حکمتیار در کابل برضد منفعت‌های هند در افغانستان، استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ مومند افزوده است که در حال حاضر حزب اسلامی قدرت نظامی‌اش را از دست داده است و تنها قدرت سیاسی دارد و به همین دلیل پاکستان می‌خواهد از این حزب استفاده کند.

شماری از آگاهان کشور به این باورند که پاکستان روی شماری از شخص‌ها برای منفعت‌های خود در افغانستان، سرمایه‌گذاری کرده است.

احمد سعیدی، آگاه سیاسی به تلویزیون ۱ گفت: “بدون شک پاکستان تلاش می کند که حضورش را در افغانستان فعال بسازد و برضد منفعت‌ها هند از بعضی‌ها بهره برداری کند.”

به گفته‌ی محمد رادمنش، آگاه سیاسی، حکمتیار، رهبران حزب‌ها و گروه‌های سیاسی نمی توانند سیاسی خارجی جدا از افغانستان داشته باشند؛ بنابرین سیاست خارجی حکمتیار و حزب‌های دیگر باید در چهارچوب نظام سیاسی افغانستان باشد.

بنابر مسوده‌ی توافقنامه‌ی صلح، حکمتیار قانون اساسی کشور را پذیرفته است و تمام فعالیت‌هایش را درچارچوب منفت‌های ملی انجام می دهد.

بر بنیاد گزارش‌ها، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی سال‌ها در پاکستان به ‌سر برده است.

در واپسین باری که حزب اسلامی از گفت‌وگو با شورای عالی صلح پا پس کشیده بود، این شورا دلیل آن را تیره شدن رابطه‌ی افغانستان و پاکستان روی موضوع مرز تورخم، عنوان کرده بود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن