افغانستانبرگزیده های سایتتحلیل

پاکستان از روابط حسنه ما، استفاده کاذبانه می کند

شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان جمعه ۱۷ حمل ۹۷ در سفری یک روزه برای گفتگو روی موضوعات صلح با طالبان و همچنین مبارزه علیه گروه های تروریستی به کابل می آید.

سفر عباسی درحالی است که پیش از وی، معین وزارت خارجه پاکستان در جریان هفته جاری در راس یک هیات به سرپرستی حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در کابل درخصوص مساله صلح صحبت کرده بودند.

دولت باید آگاهانه و زیرکانه با درک عمق منافع استراتژیک کشور وارد این بازی شود.

خلیل الرحمان سروری، استاد دانشگاه در گفتگو با “محور” درخصوص توافق اسلام آباد و کابل با میانجیگیری چین در حل اختلافات گفت: پاکستان با توافق صورت گرفته بدنبال تغییر افکار عمومی به نفع خود هستند و از نام رابطه حسنه کاذبانه استفاده می کنند.

سروری می گوید: از بهر فشارهایی که از سوی مجامع بین المللی بر پاکستان وارد شده است این کشور بدنبال این است که نشان دهد مشکلی در روابط با افغانستان ندارد درحالی که پاکستان بر ۴۰ تا ۵۰ درصد اوضاع امنیتی افغانستان اشراف دارد.

این استاد دانشگاه، درخصوص اهمیت این توافقنامه اظهار می کند: در شرایطی که بر اوضاع دو کشور حاکم است، هیچ تضمینی وجود ندارد که پاکستانی ها بیشتر بر اوضاع مسلط شوند. دولت باید با احتیاط در این مسایل ورود کند و حداقل پیش شرط هایی در رابطه با این موضوع بگذارند چراکه امروز بر همه دنیا و افغانستان روشن است که مراکز تربیتی و تمویل ترویستان در خاک پاکستان است و خود پاکستان نیز از این موضوع آگاه است.

وی بیان کرد: هر زخمی ای که پاکستان در افغانستان می دهد، بسیار آرام از بنادر عبور و به ملیشه های پاکستانی در مرزها تحویل داده می شود و در شفاخانه های پاکستان تداوی می شود. حداقل کاری که پاکستان باید بکند این است که برای ایجاد فضای اعتماد رهبران ترویستان که در آن کشور زندگی می کنند را از خاک آن کشور بیرون کند و مدارس شان را نیز ببندند در غیر این صورت این شروع یک بازی مجدد میان دو کشور است.

سروری افزود: این چندمین باری است که سران پاکستانی به افغانستان می آیند. اگرچه که هیچگاه مخالف ادامه تنش با پاکستان نیستیم. امادولت باید آگاهانه و زیرکانه با درک عمق منافع استراتژیک کشور وارد این بازی شود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن