اجتماعیبازسازیبرگزیده های سایتتیتر یکمصاحبه

پروژه توتاپ از ولایات مرکزی عبور کند

صفورا الخانی نماینده مردم بامیان در مجلس نمایندگان، ضمن با اهمیت خواندن پروژه توتاپ برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم، خواستار عبور این خط برق منطقوی از طریق ولایات مرکزی شد.

بانو صفورا الخانی در گفتگو با خبرگزاری رشد می گوید که شرکت برشنا و وزارت انرژی و آب تاکید دارند که لین برق ۵۰۰ کیلووات توتاپ که قرار است از طریق افغانستان به پاکستان برود، از مسیر سالنگ ها انتقال یابد و استدلال آنها، کوتاه بودن این مسیر می باشد.

وی افزود: “یک شرکت آلمانی که مسئولیت ارزیابی این پروژه را بر عهده داشته، به این نتیجه رسیده است که عبور این خط برق از طریق دره شکاری بامیان بهتر است و انتقال آن از طریق سالنگ ها به دلیل مشکلات این مسیر در زمستان و غیراقتصادی بودن آن، درست نیست”.

بانو الخانی افزود که برخی افراد در کابینه، شرکت برشنا و وزارت انرژی و آب، مانع اجرای این پروژه از طریق بامیان و سایر ولایات مرکزی می شوند.

این عضو مجلس نمایندگان تاکید کرد: “اگر این خط برق از طریق بامیان و ولایات مرکزی عبور نکند، بر اساس ماستر پلان دولت در بخش برق قرار نیست تا سال ۲۰۳۲ مناطق مرکزی افغانستان صاحب برق شود”.

وی گفت که عملی شدن این پروژه که قرار است بانک انکشاف آسیایی آن را تمویل کند، از طریق ولایات مرکزی سبب می شود که مردم محروم این ولایات، از انرژی برق مستفید شوند و حتی دیگر نیاز نخواهد بود که حکومت با هزینه زیاد به این حوزه برق برساند.

قرار است پروژه توتاپ که یک خط انتقال برق ۵۰۰ کیلووات کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان است، از طریق افغانستان به پاکستان انتقال داده شود.

تاکنون وزارت انرژی و آب در این زمینه واکنشی نشان نداده است؛ اما وحید الله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا گفته است که توتاپ، از جمله پروژه هایی است که در حکومت سابق در مورد آن توافق شده بود.

وی بدون ارایه جزئیات بیشتر افزود که اجرای پروژه مذکور از طریق سالنگ ها نهایی شده، اما تا کنون کار آن آغاز نگردیده است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن