اجتماعیبرگزیده های سایت

پلنگ برفی فراه پس از ‘مداوا به حیات وحش برگردانده می‌شود’

اداره‌ی حفاظت از محیط زیست فراه می گوید که پلنگ برفی که چندی پیش در ولسوالی پرچمن این ولایت زخمی شده بود، به زودی پس از درمان به حیات وحش برگردانده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رشد، برکت الله بشیر، سرپرست اداره‌ی حفاظت از محیط زیست فراه گفت که وضعیت صحی پلنگ برفی خوب است، ولی هنوز این حیوان تحت مداوا قرار دارد و به زودی به محل زیستش برگردانده می‌شود.

آقای بشیر افزود که در صورتی که این حیوان در ولسوالی پرچمن به گونه‌ی درست درمان نشود، به مرکز ولایت آورده خواهد شد.

مسوولان در این ولایت گفتند که پلنگ برفی از جمله‌ی حیوان‌های کمیاب جهان است و از این رو این حیوان در فهرست حفاظت‌شده‌ی اداره‌ی محیط زیست فراه قرار دارد.

پیشتر یک عکس از این حیوان در شبکه‌های اجتماعی نشر شده بود که چند فرد مسلح او را شکار کرده و به یک چوب بسته‌اند، این عکس از سوی اداره‌ی حافظت از محیط زیست فراه مورد تایید است، ولی با این حال هنوز هم گفته‌های متفاوت از چگونگی زخمی شدن این حیوان وجود دارد.

محمد یونس رسولی، معاون والی فراه به تلویزیون ۱ گفت که این پلنگ در یک تلک که مردم محل از آن برای گرفتن شغال‌ها و گرگ‌ها استفاده می‌کنند،گیرمانده و زخمی شده بود.

هنوز در رابطه به شکار این پلنگ کسی بازداشت نشده است.

اداره‌ی حافظت از محیط زیست فراه گفت که از مقام‌های ولسوالی پرچمن بارها خواسته شده است که جلو شکار حیوان‌های کمیاب را بگیرند، اما کمتر اقدامی در این زمینه انجام شده است.

شکار پلنگ در جهان و افغانستان غیرقانونی است، ولی دلیل‌های مختلف از جمله تجارت غیرقانونی جهانی پوست آن، موجب شده است که شکارچیان در نقاط مختلف جهان به سراغ این حیوان کمیاب بروند و افزون بر این حضور افراد مسلح غیرمسوول علت اصلی کاهش شمار پلنگ‌ها در این ولایت خوانده شده است.

دفتر رییس جمهوری کشور در سال ۲۰۰۵ شکار این حیوان در سراسر کشور را ممنوع اعلام کرده بود، ولی گزارش‌هایی از شکار این حیوان در ولسوالی واخان بدخشان نیز وجود داشته است.

پلنگ برفی حیوان کمیاب و وحشی است که در افغانستان، کوه‌های مرتفع آسیای میانه، هیمالیا و تبت زندگی می‌کنند. این حیوان که روی پوست آن خال‌های تیره رنگ سیاه وجود دارد، در منطقه‌های سرد، کوهستانی و برفی زندگی می‌کند.

این حیوان گوشتخوار است و تقریبن از هر منبع گوشتی که به دست آورد از جمله لاشه و حیوان‌های اهلی تغذیه می‌کند.

در سال ۱۳۹۰ جامعه‌ی حافظت از منبع‌های طبیعی گفته بود که این پلنگ برفی در دره‌ی واخان بدخشان بسر می‌برد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن