افغانستانبرگزیده های سایتجهان

پیروزی ضعیف اردوغان در همه پرسی ترکیه

همه پرسی اردوغان در سایه ای از ابهام و تردید نسبت به تقلب و با فاصله ای بسیار ضعیف پیروز شد.

همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه در حالی برگزار شد که اردوغان توانست با فاصله بسیار ضعیفی درمقابل رای “خیر” برنده انتخابات شود تا سیستم حکومتی کشور از پارلمانی به ریاستی تغییر کند و اختیاراتش افزایش یابد.

در این همه پرسی حاشیه دار، جبهه “آری” با حمایت حزب حاکم (عدالت و توسعه) و حزب حرکت ملی ۵۱٫۳۴ درصد و جبهه “نه” با حمایت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها ۴۸٫۶۶ درصد آرای همه‌پرسی را که ۸۴ درصد مشارکت مردمی داشت، به دست آوردند.

در این میان، بخش قابل توجهی از ملی‌گرایان ترک در آنکارا، آدانا و دیگر شهرهای بزرگ ترکیه علی‌رغم اعلام حمایت حزب حرکت ملی از جبهه “آری”، رأی “نه” به تغییر قانون اساسی دادند.

با توجه به اینکه مجموع رأی دو حزب “عدالت و توسعه” و “حرکت ملی” در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ به میزان ۶۱٫۴۰ درصد در عموم ترکیه می‌رسید، مشخص می‌شود که دو حزب ذکر شده به هیچ وجه نتوانسته‌اند، حمایت کامل طرفداران خود جلب کنند.

حزب جمهوری‌ خلق ترکیه که یک تنه کمپین‌های انتخاباتی ” نه” به تغییر قانون اساسی را در شرایط بسیار بسته، به میزان بیش از ۴۸ درصد کشیده بود، با بیان اینکه شاهد مشکلاتی در روند برگزاری همه‌پرسی بوده، بازشماری ۶۰% آرا را خواستار شده است.

شایان ذکر است، نتیجه به دست آمده در همه‌پرسی ترکیه نشان می‌دهد که تغییرات مدنظر رجب طیب اردوغان تنها موفق به کسب ۵۱ درصد رای “آری” شده است. این نتیجه اگرچه پیروزی است اما با آنچه اردوغان می‌خواست، تفاوت فاحشی دارد و این موضوع قطعا پیام خوبی برای وی نخواهد بود.

گفتنی است، حزب دموکراتیک‌ خلق‌ نیز که در جنوب شرقی ترکیه حرف اول را می‌زد، با کاهش نزدیک به ۲۰ درصدی محبوبیتی مواجه شده است، چرا که میزان رای “نه” به تغییر قانون اساسی در استان‌های کردنشین ترکیه در همه‌پرسی ۱۶ آوریل ۲۰۱۷ نسبت به رای حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۵ کاهش چشمگیری داشته است.

زمزمه‌های تقلب در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی نیز زمانی پدید آمد که هیئت انتخابات ترکیه در اقدامی جنجالی اعلام کرد: آرای صندوق‌هایی که روی آن‌ها مهر تائید شعب هم نخورده، به عنوان آرای معتبر شمارش می‌شوند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن