افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

پیش از انتخابات می دانستم بازی بیرونی چیست

حامد کرزی می‌گوید در زمانی که رییس جمهور افغانستان بود باری از طرف امریکا برایش پیش‌نهاد شد که به ایران سفر نکند اما او این خواست امریکا را نپذیرفت.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ رییس جمهور پیشین که امروز پنج‌شنبه در مجلسی در کابل صحبت می‌کرد تاکید کرد که در ان زمان روابط ایران با امریکا خراب بود و کاندلیزا رایس، وزیر خارجۀ پیشین امریکا برایش تماس گرفت که سفرش به ایران را لغو کند.

رییس جمهور پیشین تا نیمۀ دوم دوران ریاست جمهوری‌اش از روابط خوبی با امریکا برخوردار بود اما در پایان زمام‌داری‌اش روابطش با رهبری دولت امریکا به حد قابل ملاحظه‌یی تیره شده بود.

آقای کرزی گفت که در پایان حکومتش آرزویش بود تا هرچه زود انتخابات برگزار گردد و حکومت را به رییس جمهور جدید بسپارد که این کار را مطابق قانون اساسی افغانستان انجام داد.

اما او اشاره کرد که اگر قدرت را به رییس جمهور جدید نمی‌سپرد در حقیقت برنامۀ خارجی‌ها را عملی کرده بود و حالا وضعیت افغانستان گونۀ دیگری بود.

کرزی تاکید کرد که روابطش با رییس جمهور و رییس اجرایی بسیار خوب است و گاهی رهبران حکومت از نظریات و مشوره‌هایش استفاده می‌نمایند.

رییس جمهور پیشین به خبرنگاران گفت در زمان انتخابات(ریاست جمهوری ۱۳۹۳) نیز با هردو نامزد گفت‌گو می‌کرد اما نخواست بیش‌تر مداخله کند:” اگر من مداخلۀ بیش‌تر می‌کردم تلقی بر این می‌شد که خودم بمانم، ولی می‌دانستم بازی بیرونی چی است”.

حامد کرزی خاطرنشان ساخت که در این بازی بیرونی دو مشکل بود، اول این که انتخابات خراب شود و مرا بدنام کنند، که کار خود را کردند و بازی دوم می‌خواستند حالتی را در افغانستان ایجاد کنند که طبق میل امریکا باشد.

به گفتۀ کرزی او از بازی آگاهی داشت و خود را از دست‌درازکردن در انتخابات در امن نگاه کرد که متهم نشود و خود را مصؤون نگاه کرد.

اما او گفت در بازی دوم زورش نکشید و خطراتی که متوجه کشور بود، به دلیل آن از هر اقدامی پرهیز نمود.

این اظهارات در حالی‌ست که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳، کمیسیون انتخابات متهم به تقلب شد و تا کنون هم دنبالۀ تنش‌ها در این مورد جریان دارد.

کرزی در مورد وضعیت کنونی افغانستان و چگونه‌گی حکومت می‌گوید حکومت انتخابی است اما بر اساس توافق باید لویه‌جرگه برگزار گردد و هم‌چنان اظهارات اخیر جان کری وزیر امور خارجۀ امریکا را در مورد دوام کار حکومت وحدت ملی حساسیت‌برانگیز می‌داند.

او بیاد کرد:” یکی این‌که رییس جمهور به اساس انتخابات آمده، شکی نیست که آمده، انتخابات شد ولی تقلب خوانده شد… در آن توافق از جرگه نام برده شده؛ انتظار مردم این است که جرگه بیاید”.

این مقام نخست پیشین حکومت افغانستان گفت باید در قانون اساسی با برگزاری لویه‌جرگه تعدیل بیاید و این حق مردم افغانستان است.

این در حالی‌ست که قرار است در ماه‌های آینده معیار چندماهۀ توافق حکومت وحدت ملی پایان یابد اما اخیرا جان کری طی سفری به کابل آمد و ادامۀ کار حکومت را تا پنج‌سال اعلام داشت.

اظهارات جان کری واکنش‌هایی را در پی داشت و پارلمان افغانستان و طرف‌های مختلف سیاسی این اقدام او را مداخله در امور افغانستان خواندند.

با این حال، عبدالله عبدالله به دنبال واکنش‌ها گفت برایش قابل تعجب است که شماری از سیاسیون از واقعیت حکومت وحدت ملی تازه خبر شدند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن