افغانستانبرگزیده های سایتتحلیل

چالش های مذاکرات صلح

دور سوم مذاکرات صلح افغانستان در حالی روز گذشته (۱۷ دلو) در اسلام آباد آغاز به کار کرد که تحولات مهمی درون طالبان و شورای عالی صلح در جریان است.

از منابع نزدیک به طالبان به گوش می رسد مقامات ارشد این گروه به شدت در حال رایزنی برای وحدت صفوف و اتخاذ رهبری واحد برای طالبان هستند. رایزنی های درون گروهی طالبان در حالی به انجام می رسد که پس از اعلام مرگ ملا عمر و جانشینی ملا اختر منصور، طالبان بیش از هر زمان دیگری دچار انشقاق و اختلاف شده و مدتی است گروه انشعابی طالبان به رهبری «ملا رسول» رسما ساز جدایی سر داده است.

افراد نزدیک به ملا رسول، رهبر گروه انشعابی طالبان، اخیرا در مصاحبه با رسانه های خارجی اظهار داشته اند طالبان ناراضی و فرماندهان مخالف ملا منصور، پس از رایزنی و گفتگوهای درونی، مجددا به ملا اختر منصور می پیوندند. «محمد غوث» وزیر امور خارجه طالبان نیز از مذاکره ملا اختر منصور و ملا رسول خبر داد و گفت به زودی طالبان متحد خواهند شد.

از سوی دیگر شورای عالی صلح نیز که در پی عدم شفافیت در برنامه ها، حمایت مالی کشورهای خارجی را از دست داده است اکنون در حال بازسازی است و رئیس و دبیر جدید شورای عالی صلح قرار است در هفته جاری معرفی گردند. برخی گمانه زنی ها از انتصاب «پیر سید احمد گیلانى»، یکی از رهبران جهادی به سمت ریاست شورای عالی صلح حکایت می کنند.

شورای عالی صلح که در سپتامبر ۲۰۱۰ میلادی به فرمان حامد کرزی و ریاست برهان الدین ربانی تشکیل گردید از همان ابتدا مجموعه ای ناکارآمد و فاقد برّندگی و تاثیر گذاری لازم نشان می داد. عملکرد ضعیف این نهاد در سال های اخیر موجب شد حامیان مالی آن که عمدتا از کشورهای آمریکا، انگلستان، جاپان و آلمان هستند به دلیل عدم شفافیت و نبود چشم انداز روشن جهت پیگیری روند صلح، حمایت های خود را قطع کنند. در سال های اخیر این شورا با برگزاری جلساتی که نه دولت ان را تایید می کرد و نه طالبان، نشان داد صلاحیت لازم برای آوردن صلح و ثبات به افغانستان را ندارد و به نظر می رسد اعضای اصلی طالبان نتوانستند به این شورا اعتماد کرده و با آن ارتباط برقرار کنند.

این دو تحول مهم که یکی مربوط به جریانات داخلی طالبان و دیگری در خصوص شورای عالی صلح می باشد با دور سوم مذاکرات تقارن یافته است. اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت می باشد این است که نشست اسلام آباد، گفتگویی چهارجانبه است که طالبان هیچ نماینده ای در آن ندارند و در واقع گفتگوهای اسلام آباد بدون حضور نمایندگان طالبان برگزار شده است.

چهار کشور افغانستان، آمریکا، پاکستان و چین در این نشست بر روی نقشه راه صلح گفتگو کردند و قرار است پس از تهیه نقشه راه، طالبان در مرحله بعدی به مذاکرات اصلی ملحق شوند. برخی مقامات افغانستان از جمله عبدالله عبدالله احتمال می دهند تا شش ماه آینده مذاکرات مستقیم دولت و طالبان آغاز شود و روند صلح به طور واقعی اجرایی و عملیاتی گردد.

با اینهمه بعید به نظر می رسد مذاکرات مستقیم دولت و طالبان حتی تا شش ماه آینده نیز برگزار گردد؛ عدم ورود رسمی طالبان به مذاکرات، تردیدها در خصوص صداقت پاکستان، تناقضات عملکرد آمریکا و انگلیس در این مذاکرات و ده ها دلیل دیگر، آینده روند صلح را با ابهام مواجه می کند.

قبل از هر چیزی باید متذکر شد، هنگامی می توان به آینده صلح امیدوار بود که نمایندگان واقعی طالبان در مسیر مذاکرات قرار بگیرند نه آن دسته از طالبانی که هم اکنون نیز در کابل به سر می برند و هیچ مشکلی با دولت ندارند. در مذاکرات قبل که با همت شورای عالی صلح برگزار می گردید، هیچ کدام از نمایندگان مورد تایید رهبر طالبان در مذاکرات حضور نداشتند، بلکه کسانی در روند مذاکرات قرار می گرفتند که عملا مشکلی با دولت ندارند و هیچ فعالیت نظامی از سوی آنان به انجام نمی رسد.

صداقت پاکستان نیز مانند همیشه مورد تردید است و باید پذیرفت که بدون همکاری صادقانه این کشور، مذاکرات چالشی سخت پیش رو خواهد داشت. از سوی دیگر کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس نیز با قطع بودجه شورای عالی صلح، نوعی تناقض در عملکرد را نشان می دهند. اگرچه عملکرد شورای عالی صلح ضعیف ارزیابی می گردد و انتقادات فراوانی به این نهاد وارد است اما یقینا قطع حمایت های مالی نیز به روند صلح آسیب خواهد زد. باید دید مساله صلح که راهی پر از چالش و معادلات مبهم پیش رو دارد چگونه به سرانجام خواهد رسید.

سید مصطفی موسوی مبلغ

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن