افغانستانبرگزیده های سایت

چرا از دولت افعانستان در اجلاس مسکو دعوت نشد؟

۱-در ۱۵ سال گذشته پشتونیست ها در تحت رهبری حامد کرزی تا به امروز تلاش کردند که طالبان را دوباره بحیث قدرت مطرح به کمک پاکستانی ها وارد بازی قدرت در افغانستان کنند که هم در معادلات قدرت داخلی بر علیه غیر پشتونها استفاده کنند و از طرف دیگر از غرب امتیازات سیاسی، مالی و نظامی بگیرند. در این کار خیلی موفق شده اند.

۲-روابط دوستانه هند، ایران و روسیه با جبهه مقاومت ضد طالبان را مختل سازند و با طالبان روابط دوستانه برقرار کنند. در این کار هم موفق شدند.

۳-طالبان را از انحصار سنتی پاکستان خارج بسازند. اما در این کار تا حال موفق نشده اند. پاکستانی ها در هر بحث منطقوی و جهانی پیرامون طالبان حرف اول و آخر را می زنند.

۴-حامد کرزی بحیث لابی طالبان و دولت غنی بسیار تلاش کردند که مسکو میزبان کنفرانس صلح با طالبان باشد ولی به نظر می رسد که پاکستانی ها به نمایندگی از طالبان با مسکو گفتگو می کنند و دولت افغانستان را از اشتراک در کنفرانس عقب زدند. از این رو عصبانیت دولت کابل قابل درک است.

۵-به نظر می رسد که پاکستانی ها با وساطت چین اختلافات شان پیرامون افغانستان و طالبان را کنار گذاشته بجای دولت غنی باهم به تفاهم رسیده اند.

امیرزاده

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن