افغانستانبرگزیده های سایتجهان

چرا نتایج انتخابات فرانسه برای اروپا مهم است؟

کشورهای اروپایی به دولت فرانسه بیش از پیش کمک خواهند کرد تا با برقراری امنیت در این کشور مانع از تاثیرات تهدیدات امنیتی در نتیجه انتخابات شوند، با این حال آن چیزی که بیش از همه آنها را نگران می کند اقدامات پوپولیستی لوپن برای بهره برداری از فضای امنیتی فرانسه و اروپا برای کشاندن طرفداران خود به پای صندوق های رای است که می تواند به تغییر نتیجه آرا به نفع وی منجر شود.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی با پیروزی امانوئل مکرون، نامزد مستقل و مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی به پایان رسید که ترس و نگرانی شدید مردم نسبت به احتمال وقوع حملات تروریستی بر برگزاری انتخابات در این کشور سایه انداخته بود و همین مساله نیز سبب شده بود تا این انتخابات در سایه اقدامات امنیتی بی سابقه از سوی دولت فرانسه به مرحله اجرا درآید، به نحوی که ۵۰‌ هزار نیروی پلیس و هفت‌ هزار نیروی نظامی وظیفه تأمین امنیت انتخابات را برعهده داشتند.

اما علاوه بر نگرانی های رای دهندگان از تهدیدات امنیتی که باعث حضور کمرنگ و مشارکت بسیار پایین مردم شده بود، ترس و سردرگمی در میان مردم این کشور و سایر کشورهای اروپایی نسبت به نتیجه انتخابات و تاثیر آن بر آینده فرانسه و اتحادیه اروپایی به وضوح دیده می شود.

چرا که در چند ماه گذشته، پیروزی پوپولیسم در جهان با رأی مردم (پیروزی برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، پیروزی ترامپ در امریکا و رأی «آری» مردم ترکیه به نظام مورد تأیید اردوغان) افکار عمومی اروپا را نسبت به تکرار این وضعیت در فرانسه بسیار نگران کرده است، به نحوی که نگرانی از خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، بحران مهاجرت و بحران اقتصادی و عدم امنیت در مقابل حملات تروریستی، همه و همه موجب شده است که انتخابات فرانسه از اهمیت بسزایی در تعیین مناسبات آینده در فرانسه و همچنین میان این کشور و اتحادیه اروپا برخوردار باشد.

از همین رو نیز بسیاری از مردم فرانسه نگران پیروزی نهایی جریان راست افراطی (مارین لوپن) در این انتخابات هستند.

اگرچه پیروزی امانوئل مکرون لیبرال در دور اول انتخابات تا حد زیادی امیدها را نسبت به شکست جریان پوپولیست ها در این کشور افزایش داده است.

گفتنی است این نامزد ۳۹ ساله لیبرال که بدون سابقه انتخاباتی یا حتی حزبی رسمی، تنها پس از منصوب شدن به عنوان وزیر دارایی به مدت دو سال، حالا به درهای کاخ الیزه نزدیک شده است ضد پوپولیست و صراحتا طرفدار اروپا است.

حال آنکه رقیب مکرون در دور دوم، مارین لوپن، نامزد راست افراطی جبهه ملی است که در فکر خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، محدود کردن تجارت آزاد، تجدید نظر در همکاری های اقتصادی با اتحادیه اروپا، جلوگیری از استفاده از یورو به عنوان واحد پولی کشور، اعمال سیاست های سخت گیرانه علیه مهاجران، بستن مرزهای کشور، بستن مساجد اسلام گرایان تندرو، برخورد شدیدتر با مسلمانان و پیاده کردن اصول افراطی لائیسیته در کشور می باشد.

در چنین شرایطی با مشخص شدن دو نامزد مرحله دوم انتخابات که دو جریان کاملا متضاد از یکدیگر را رهبری می کنند، صف بندی ها در فرانسه در حمایت از این دو نامزد بیشتر آشکار شده است که البته وزنه حمایت ها از مکرون در مقایسه با لوپن بسیار بیشتر است.

همچنانکه فرانسوا فیون نامزد میانه رو و بنوآ آمون نامزد سوسیالیست ها درکنار  فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه آشکارا اعلام کرده اند که در دور دوم انتخابات به مکرون رای خواهند داد.

موضوعی که می تواند به معنای اختصاص آرای دو حزب اصلی فرانسه به مکرون شده و بدین ترتیب موجب افزایش چشمگیر آرای وی در دور دوم انتخابات شود.

با این حال می توان پیش بینی کرد که هواداران احزاب و جنبش های افراطی و نیز مردمی که هوادار ایده های پوپولیستی و مخالف اتحادیه اروپا و روند فعلی سیاسی در فرانسه هستند نیز بیش از مرحله اول به میدان آمده و به مارین لوپن رای دهند.

بنابراین، چشم انداز روی کار آمدن مارین لوپن که آشکارا هوادار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و نیز مخالف آشکار همگرایی اروپایی و جهانی سازی است، اکنون به دل مشغولی اصلی اتحادیه اروپا و سران کشورهای اروپایی تبدیل شده است، چرا که  در صورت روی کار آمدن وی تحولی عظیم در اتحادیه اروپا در راستای تضعیف و تشدید واگرایی درآن رخ خواهد داد.

حال آنکه انتخاب مکرون که هوادار همگرایی اروپایی و ادامه استفاده از یورو و نیز حامی سیاست های اتحادیه اروپا در زمینه بحران پناهجویان و نحوه تعامل با مسائل دیگر بویژه در زمینه روابط فرا اتلانتیکی با دولت جدید آمریکا می باشد می تواند همچنان سران کشورهای اروپایی را به حفظ اتحادیه اروپا و ادامه بقای آن امیدوار نماید.

اگرچه آنها به خوبی آگاه هستند که مکرون جوان نیز شریک چندان آسانی برای آنها نخواهد بود چرا که ایده های وی بسیار چالش برانگیز و بسیاری از آنها نیز هنوز هم مبهم می باشند، اما با این حال آنها در هر شرایطی وی را به لوپن ترجیح می دهند و از همین رو احتمال اینکه حمایت های آنها از وی برای پیروزی در انتخابات مرحله دوم افزایش یابد دور از ذهن نیست. بویژه آنکه آنها می دانند که قطع به یقین هرگونه اتفاق تروریستی در فرانسه می‌تواند در نظر مردم و نتیجه نهایی انتخابات تأثیرگذار باشد.

همچنانکه کشته شدن پلیس فرانسوی در شانزلیزه آن هم در روزهایی که زمان برگزاری انتخابات بود بی اثر نبود موضوعی که می تواند آراء لوپن را تا حدودی افزایش دهد.

از همین رو نیز کشورهای اروپایی به دولت فرانسه بیش از پیش کمک خواهند کرد تا با برقراری امنیت در این کشور مانع از تاثیرات تهدیدات امنیتی در نتیجه انتخابات شوند.

با این حال آن چیزی که بیش از همه آنها را نگران می کند اقدامات پوپولیستی لوپن برای بهره برداری از فضای امنیتی فرانسه و اروپا برای کشاندن طرفداران خود به پای صندوق های رای است که می تواند به تغییر نتیجه آرا به نفع وی منجر شود.

اخبار مرت

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن