افغانستانتحلیلتیتر یک

چقور سازی کابل ـ یورش «یاماچ» به بازار صرافان پل سرخ

قداره‌بندان تفنگچه‌کش، ایلغارچی‌های چاقوکش، شوالیههای موترسایکل سوار، زیر دارگریخته‌هایِ عقاب فلان‌جا و اژدهار بهمان‌جا ، از شهر کابل یک «چقورِ» تمام‌عیار ساخته اند، با این تفاوت‌که بابه ادریس این چقوری‌ها نامعلوم و یاماچ‌هایش مثلِ ارواح سرگردان هرجا پرسه می‌زنند.

یاماچ‌های سرگردان درغرب کابل

صبح امروز؛ مردان تفنگ‌دار، در یکی از مزدحم‌ترین چهارراهی ‌های شهر کابل (چهارراهی پُل سرخ) به بازارکِ صرافی‌های این منطقه حمله کردند و دوصراف را به گلوله بستند و پول‌های شان‌را تاراج کردند و از ساحه متواری شدند.

این سناریو؛ سریال دنباله‌دار تلخی است ‌که در هر کوچه و پس‌کوچه‌ی شهرکابل روزانه و شبانه اتفاق می‌‌افتد و کک مسئولین امنیتی‌را نمی گزد، اتفاقاتی‌که تقریبا برای شهروندان کابل دارد عادی می‌شود.

قداره‌بندان تفنگچه‌کش، ایلغارچی‌های چاقوکش، شوالیه‎های موترسایکل سوار، زیر دارگریخته‌هایِ عقاب فلان‌جا و اژدهار بهمان‌جا ، از شهر کابل یک «چقورِ» تمام‌عیار ساخته اند، با این تفاوت‌که بابه ادریس این چقوری‌ها نامعلوم و یاماچ‌هایش مثلِ ارواح سرگردان هرجا پرسه می‌زنند.

کافیست مبایلت رُخ بزند و کامپیوترت خودش‌را نمایان کند و در جیبت از پنج‌صد افغانی بالا موجود باشد. آن وقت است که ردشدن ازکوچه‌ها درست مثل گذشتن از هفت‌خوان رستم می‌شود.

در جریان شب در تمام قسمت‌های شهر کابل، صدای تیراندازی‌های متواتر و پراکنده به‌گوش می‌رسد و گشت و گذار به محض تاریک‌شدن هوا در کابل خیلی‌خطرناک می‌گردد و در اکثر موارد چکرهای شامانه ـ شبانه از مردم تلفات گرفته است.

جرایم جنایی سازمان یافته در شهر کابل به اوج خود رسیده است و این در حالیست که وزارت داخله کشور با طول و عرضش، فقط به آمار دادن از میزان دستگیری (سارقان مسلح) و (باندهای تبهکار) خودش را تبرئه می‌کند. در حالی که وضعیت چقوریِ کابل روز به روز بدتر می‌گردد و یاماچ‌های سرگردان این شهر با خیال راحت چپ و راست آدم نفله و مردم را تاراج می‌کنند.

 

 

 

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن