اجتماعیبرگزیده های سایتتیتر یک

چهار جوان افغان در فهرست جوانان کارآفرین و موفق مجله فوربس معرفی شد

در فهرست امسال مجلۀ فوربس، چهار جوان افغان به عنوان جوانان کارآفرین و موفق زیر سن ۳۰ سال معرفی شده است.

مجلۀ فوربس هر ساله جوانان زیر ۳۰ سال را که در کشورهای مختلف جهان در عرصه های گوناگون کارآفرینی ونوآوری، دستاورد و ابتکاراتی داشته و تغییرات چشمگیری در جامعه ایجاد کرده اند، معرفی می کند. در فهرست امسال این مجله چهار جوان از افغانستان، سه زن و یک مرد، قرار دارند. شبنم راسخ، تمنا عاصی، فرشته کریم و مرتضی بهبود این چهار جوان موفق استند.

شبنم راسخ، ۲۹ ساله، یکی از بنیانگذاران نهاد “مکتب رهبری افغانستان” است. این نهاد برای بالا بردن کیفیت تحصیل دختران تلاش می کند.

تمنا عاصی، ۲۶ ساله، از رشتۀ طب فارغ شده است و در بخش آگاهی دهی دربارۀ حقوق کودکان و زنان، مسایل اجتماعی و محافظت از قربانیان خشونت فعالیت داشته است. خانم عاصی و تیم همراهش در آگاهی دهی در مورد منع آزمایش بکارت در افغانستان نقش ارزنده یی داشته است که در نتیجۀ فعالیت های او و سازمانش، آزمایش بکارت در افغانستان غیر قانونی اعلام شد.

فرشته کریم، ۲۷ ساله، یک کتابخانۀ سیار را در شهر کابل به نام “چهارمغز” با استفاده از یک بس شهری تاسیس کرد. کتابخانۀ چهارمغز با سفر به کوچه های شهر کابل و توقف در کنار مکاتب برای کودکان فرصت دسترسی به کتاب را فراهم کرده است. خانم کریم در این بس برای کودکان کتاب می خواند.

مرتضی بهبود، ۲۵ ساله، یکی از بنیانگذران رسانۀ آنلاین فرانسوی به نام “گویتی نیوز” است که در آن شمار زیادی از خبرنگاران پناهنده مشغول به کار استند. آقای بهبود در سال ۲۰۱۵ افغانستان را بنا به تهدید های امنیتی ترک کرد و در شهر پاریس “گویتی نیوز” را تاسیس کرد تا خبرنگاران پناهنده که به فرانسه می آیند، بتوانند در رشتۀ خبرنگاری کار کنند.

در فهرست امسال مجله فوربس، هند با ۵۹ چهره و جاپان با ۳۰ جوان ممتاز در عرصه‌های مختلف در صدر فهرست چهره های کارآفرین زیر سن ۳۰ سال قرار دارند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن