اخبار کوتاهافغانستانتیتر یکجهان

چه کسی باید دبیرکل سازمان ملل شود؟

 

 

 

رئیس هفتادومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد، سازمان ملل در سال جاری میلادی دبیرکل آتی خود را انتخاب خواهد کرد و باید بهترین نامزد ممکن برای این سمت برگزیده شود.

به گزارش رشد به نوشته روزنامه نیشن، موگنس لیکتوفت، رئیس هفتادومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: با توجه به پرونده‌هایی که اول ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی به دبیرکل آتی سازمان ملل محول خواهد شد، به راحتی می‌توان گفت که این شغل مشکل‌ترین شغل در جهان است. از جمله این پرونده‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ درگیری‌های وحشتناک و فجایع انسانی در بخش‌هایی از خاورمیانه، آفریقا و اروپا، افراط گرایی خشونت آمیز که همه ما را تهدید می‌کند، تبعیض مداوم علیه زنان و دختران، یک افزایش نگران کننده در بیگانه هراسی، بیش از ۸۰۰ میلیون تن که در تلاشند از فقر شدید فرار کنند، نزدیک به ۶۰ میلیون آواره در سراسر جهان، یک دریچه فرصت‌های منحصر به فرد برای پرداختن به مساله تغییرات آب و هوا و اهداف توسعه پایدار پیش از آنکه خیلی دیر شود و سازمانی که باید خودش را با چالش‌ها و اهداف جدیدی که جهان با آن رو به رو است منطبق کند.

سازمان ملل در هفتادومین سال تاریخ خود نشان داد که با تمامی نقاط ضعفش باز هم می‌تواند از عهده چنین چالش‌هایی برآید اما برای آنکه بتواند امروز نیز از عهده چالش‌های پیش رو برآید باید از طریق روند انتخابات امسال بهترین نامزد احتمالی را برگزیند و دبیرکل آتی را منصوب کند.

رئیس مجمع عمومی افزوده است: شخصی با درستی و شجاعت اخلاقی قوی خواه زن و یا مرد باید صدای ضعیف‌ترین مردم جهان باشد و باید به تمام اهداف ایده‌های سازمان ملل جامه عمل بپوشاند.

دبیرکل سازمان ملل باید از استقلال، بی‌طرفی و مساعدت‌های خوب خود برای جلوگیری از درگیری، میانجی‌گری صلح و دفاع از حقوق بشر استفاده کند.

دبیرکل سازمان ملل باید فردی با شهرت سیاسی و مهارت‌های بالای رهبری باشد و با اختیاراتی که دارد توجه شورای امنیت را به تمامی مسائلی که از نظرش ممکن است تداوم صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کند، جلب کند.

دبیرکل سازمان ملل به عنوان مدیر اجرایی سازمان ملل باید فرهنگ راستی، عدالت، شایستگی و کارآمدی را در کل خانواده سازمان ملل ایجاد کند و یک سازمان عظیم با بودجه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار، بیش از ۴۰ هزار کارمند و ۴۱ عملیات صلح در سراسر جهان را مدیریت کند.

دبیرکل سازمان ملل باید فردی با مهارت‌های ارتباطی و بین‌ فردی قوی باشد و بتواند در جهان به شدت چند قطبی شده ما جهت گیری‌های درست و لازم را اتخاذ کند و یک گذار جهانی به سوی توسعه پایدار را هدایت کند.

لیکتوفت نوشته است: با چنین توصیفی ممکن است تصور شود که روند انتخاب دبیرکل سازمان ملل باید تا حد ممکن بسیار جدی، جامع و شفاف باشد اما تا به امروز که چنین چیزی مشاهده نشده است.

تاکنون زمان دقیقی برای آغاز روند انتخابات وجود نداشته است. همچنین هیچ تعریف شغلی رسمی و هیچ فرصت واقعی و مشارکت آزادی با دیگر نامزدها وجود نداشته است. در نتیجه توصیه‌های پشت درهای بسته و عمدتا توسط پنج عضو دائم شورای امنیت به بحث گذاشته شده است، هشت دبیرکل که هیچ یک زن نبودند انتخاب و یکی از آنها به صورت سمبلیک از سوی مجمع عمومی سازمان ملل منصوب می‌شد.

رئیس کنونی مجمع عمومی سازمان ملل درباره راه بهتر برای انتخاب دبیرکل آتی سازمان ملل بیان کرده است: منشور سازمان ملل درخصوص نقشهای شورای امنیت و مجمع عمومی در روند انتخاب و انتصاب کاملا شفاف است و باید از آن پیروی شود. البته این تغییرات مستقیما جهان ما را دگرگون نخواهد کرد و مذاکرات درخصوص مسائلی همچون مدت و دوره قابل تجدید دبیرکلی و اینکه آیا مجمع عمومی باید درخصوص یک انتصاب رای دهد یا خیر ادامه دارد.

اما آن‌ها پتانسیل ایجاد استانداری جدیدی برای شفافیت و فراگیری در امور داخلی را دارند. آن‌ها می‌توانند فرصت‌های ما را برای انتخاب بهترین نامزد دبیرکل سازمان ملل افزایش دهند و آنها لحظه‌ای در تاریخ هستند که مجمع عمومی خودش را مجددا ثابت می‌کند.

با توجه به چالش‌های جهانی که امروزه با آن مواجه هستیم، این امر می‌تواند تغییر دهنده واقعی بازی باشد. در نتیجه در رسانه‌های اجتماعی شرکت کنید و به ما در پیدا کرده بهترین نامزد احتمالی برای دبیرکلی سازمان ملل کمک کنید.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن