اخبار کوتاهاقتصادیبازسازی

چین در ساخت و ساز “راه ابریشم” به افغانستان کمک می‌کند

 

یاووجینگ، سفیر چین در کابل گفته است که کشورش به هر تلاشی برای پیوستن افغانستان به شاهراه‌های بازرگانی منطقه دست خواهد زد.

او تاکید کرده که چین در ساخت و ساز دهلیز بازرگانی راه ابریشم با دولت افغانستان همکاری خواهد کرد.

به گزارش رشد، سفیر چین گفته است، به دلیل اینکه ولایت بدخشان به چین نزدیک است، پروژه‌های زیربنایی و بنیادی را در این ولایت آغاز خواهد کرد تا از این طریق به راه ابریشم وصل شود.

یاووجینگ گفت: “راه ابریشم به مثابه دهلیز بازرگانی کشورهای منطقه به شمار می‌رود و بدخشان از اینکه نزدیک چین است پروژه های زیربنایی و بنیادی را در این ولایت تمویل خواهیم کرد و این بستگی به طرح های مشخصی دارد که در مشوره با دولت افغانستان به اجرا گذاشته می‌شود.”

راه آهن بندر آقینه یکی از مسیرهای راه ابریشم به شمار می‌رود که افغانستان را از طریق کشورهای آسیای میانه به اروپا وصل ساخته است.

گفته شده با بازسازی این راه، میزان کالاهای بازرگانی افغانستان به گونه‌ی چشم‌گیر افزایش خواهد یافت.

شماری از اعضای کمیسیون اقتصاد مجلس نماینده گان ساخت راه ابریشم را برای کاهش هزینه انتقال کالاها موثر دانسته‌اند.

غلام فاروق نظری، عضو این کمیسیون گفت: “گشایش راه ابریشم به نفع دو کشور است، چین اکنون از لحاظ تجارت در منطقه حرف اول را می‌زند و اگر این راه باز شود افغانستان در آسیای میانه حرف اول را در بخش بازرگانی خواهد زد.”

راه ابریشم که افغانستان نیز بخش از آن است؛ درگذشته یک مسیر مهم اقتصادی و فرهنگی میان کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی به شمار می‌‎رفت.

این مسیر هشت هزار کیلومتری، نزدیک به دو هزار سال پیشینه تاریخی دارد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن