افغانستاناقتصادی

چین می تواند نقش موثری در تامین صلح افغانستان داشته باشد

 

 


محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در دیدار با مقام‌های چینی، نقش چین در پروسه صلح افغانستان را با اهمیت خوانده و ابراز امیدواری کرده که چین در این زمینه نقش مهم‌تری را ایفا کند.
به گزارش رشد؛ آقای دانش که روز یکشنبه (۸ اسد) به دعوت رسمی مقام‌های چینی به این کشور سفر کرده است، با چن کوانگو دبیر اول حزب کمونیست سین کیانگ، والی و مقامات محلی این ایالت دیدار و در مورد مسایل مورد علاقه دو طرف گفتگو کرد.
در این دیدار آقای چن کوانگو گفت که کشور چین بسیار خرسند است که با افغانستان هم مرز است و همیشه روابط دوستانه و سالم بین دو کشور برقرار بوده است.
وی زمینه های همکاری بین دو کشور را گسترده دانست و بیان داشت که چین خواهان همکاری مداوم در زمینه هایی چون مبارزه با تروریسم، امنیت منطقه ای، همکاری های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و تجاری است.
آقای دانش نیز گفت؛ کشور چین دارای تاریخ و تمدن کهن و رهبری با تدبیر و اقتصاد پیش رفته است که افغانستان به وجود چنین همسایه و همکار خوب در کنار خود افتخار می کند.
وی بیان داشت که در طی ده سال گذشته در حدود ۶۰ سند حقوقی و همکاری بین دو کشور امضا شده است و ما تلاش می کنیم که زمینه های تطبیق کامل این اسناد حقوقی فراهم شود.
معاون رییس جمهور نقش کشور چین را در مناسبات منطقه ای و بین المللی با اهمیت دانست و گفت:” چین می تواند در تامین امنیت منطقه به خصوص افغانستان سهم عمده داشته باشد و اشتراک این کشور در گفتگوهای چهارجانبه بین افغانستان، ایالات متحده، پاکستان و چین دلیل بر اهمیت و جایگاه چین است و امیدواریم که نقش مهم تری در این زمینه ایفا کند“.
آقای دانش افزود:” افغانستان در عین حالی که به صلح باورمند است و باب گفتگوها را هم چنان باز نگه داشته است، همزمان درخط مقدم جبهه ضد تروریسم در حال نبرد است و با بیش از ۲۰ گروه تروریستی می جنگد که بیشتر آن ها از سوی کشورهای خارجی تمویل، تجهیز و حمایت می شوند“.
وی بخش همکاری های اقتصادی و تجاری چین را مهم ترین شریک اقتصادی و تجاری افغانستان دانست و گفت که طرح یک کمربند یک راه مهم ترین طرح اقتصادی است که بین دو کشور مشترک است و افغانستان خود را متعهد به حمایت و حفاظت از آن در منطقه می داند.
آقای دانش اظهار داشت که در چوکات این طرح بزرگ اقتصادی، دو پروژه مهم خط آهن بین پنج کشور افغانستان، چین، ترکمنستان، تاجیکستان، ایران و قرقیزستان و هم چنین شبکه فایبر نوری از کاشغر به فیض آباد افغانستان، قرار دارد که نقش مهم در رشد اقتصاد منطقه و جهان خواهد داشت.
وی تاکید کرد که این قرارداد مدتی است با مشکل مواجه شده است و امیدواریم که با همکاری و جدیت دو کشور این مشکل گفتنی است که سرمنشی حزب کمونیست در ایالت سین کیانگ در باره مشکلات افغان های مقیم سین کیانگ وعده قطعی همکاری داد و گفت که به طور جدی این مشکلات را بررسی کرده و به حکومت محلی دستور خواهیم داد که مشکلات را به وزارت امور خارجه چین اطلاع داده و در مورد حل آن ها در همکاری و هماهنگی با سفارت افغانستان اقدام کند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن