اخبار کوتاهافغانستاناقتصادی

کابل امروز میزبان نشست وزراى “گروه به اضافه هفت” است

 

درنشست وزراى گروه به اضافه هفت (g7+) که امروز درکابل برگزار میگردد روى مسایل اقتصادى،سیاسى و امنیتى بحث خواهند شد.

این نخستین بار است که وزرای گروه به اضافه هفت یا (g7+) در کابل گرد هم میآیند.

به گزارش رشد، وزارت خارجه کشور می گوید که نشست های وزرای گروه به اضافه هفت، به هدف تنظیم بهتر و تقویت روابط کشورهای کمک کننده و کمک گیرنده برگزار می شوند.

مسوولین این وزارت به پژواک گفته اند که  این  کنفرانس دو روزه پیشرفتهای بدست آمده و نیز چالشهای موجود میان ۲۰ کشور فقیر مواجه با بحران و متأثر از جنگ را طی یکسال گذشته از زمان تدویر سومین اجلاس وزرای این گروه مورد بررسی قرار  خواهدا داد .

به گفته انها ، این نشست فرصت  خوبی را برای جلب حمایت کشور های تمویل کننده به افغانستان در چارچوب منشور این گروه که به “تعامل جدید” با کشورهای متذکره مسمی است، الی تدویر کنفرانس بروکسل در ماه اکتوبر سال روان میلادی فراهم خواهد ساخت.

اجمل عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه ، میگوید که که در این نشست بر علاوه وزرای کشورهای عضو “گروه به اضافه هفت”، نماینده گان کشورهای کمک کننده، سفیران، اعضای شبکه های حل بحران ها و نماینده گان جامعه مدنی شرکت خواهند کرد.

وى افزود که درچهارمین نشست “گروه به اضافه هفت” که به تاریخ چهارم و پنجم ماه حمل در کابل برگزار می شود قرار است نماینده گان کشورهای عضو برای سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی روی ایجاد یک استراتیژی مشترک بحث نمایند.

گروه (g7+) در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط ۷ کشور و افغانستان به عنوان یک میکانیزم مشورتی در قبال سیاستهای توسعۀ جهانی برای کشور هایی که با بحران و ناپایداری مواجه اند، در کشور «تیمور شرقی» تأسیس شد. اکنون تعداد اعضای آن به ۲۰ کشور افزایش یافته است.

این گروه با شعار «وداع با بحران و استقبال از توسعه» چارچوب های مشارکتی را با بسیاری ازسازمانهای بین المللی  بشمول بانک جهانی، مؤسسات ملل متحد و نهادهای تحقیقاتی ایجاد نموده تا در مسائل حساس مربوط به سیاستهای توسعه در کشور های متأثر از بحران هماهنگی داشته باشند.

اهداف عمده این گروه ؛ تلاش در راستای برقراری مناسبات بهتر با تمام کشورهای کمک کننده و کمک گیرنده و انسجام مؤثر این کمک ها می باشد تا در زمینه خود کفایی، ایجاد ثبات، تأمین صلح، و در نهایت تا رسیدن به ثبات پایدار در کشورهای متأثر از جنگ اقدامات هماهنگ انجام گیرد.

شایان ذکر است که جلسات قبلی سالانه این گروه به ترتیب در کشور های تیمورشرقی، سودان جنوبی، هائیتی و توگو برگزار شده است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن