افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

کابل شهر دزدی و ترور/ هفتاد واقعه‌ی جنایی در دوهفته آخر رخ داده است

افزایش جرائم جنایی در سطح شهر کابل یکی از بحث‌های داغ روز یک‌شنبه در کمیته‌ی مصؤونیت و کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان بود.

نمایندگان مردم در مجلس تأکید دارند که سیلی از شکایت‌های شهروندان از ناحیه‌های مختلف شهر کابل مبنی بر افزایش جرائم جنایی و دزدی‌های مسلحانه در این کمیسیون‌ها سرازیر شده است.

به گفته‌ی این نمایندگان، روز شنبه‌ی این هفته، شورای علما نیز تعدادی از نمایندگان را روی همین موضوع دعوت کرده بودند و از آن‌ها خواسته ‌اند که باید در این مورد اقدام فوری و جدی صورت گیرد.

شماری از نمایندگان مجلس یکی از دلایل افزایش جرائم جنایی در سطح شهر کابل را هم‌دستی پولیس با دزدان عنوان می‌کنند و تأکید دارند که بخش عمده‌ای از آمریت‌های حوزه‌های امنیتی توسط وزارت امور داخله خرید و فروش می‌شود.

غلام‌حسین ناصری، نماینده‌ی مردم کابل در مجلس نمایندگان می‌گوید: «درست است که ما برخی پولیس‌های خوب داریم؛ اما تعدادش بسیار کم است. تعداد زیادی از پولیس‌ها با جنایت‌کاران سر و کار دارند؛ بخشی عمده‌ی مسؤولان حوزه‌های امنیتی توسط وزارت داخله فروخته می‌شود. وقتی آن‌ها به حوزه می‌آیند، به خاطر تدارک و جبران این موضوع، دنبال چنین راه‌هایی می‌گردند.» به گفته‌ی آقای ناصری، یگانه راه حل چنین وضعیتی این است که مسؤولان تنفیذ قانون در وزارت داخله و فرماندهی پولیس کابل باید قانون را تطبیق کنند و با مجرم برخورد قانونی و حقوقی شده و در بدل پول رها نشود. او تأکید می‌کند: «این تنها راه است.»

از سویی‌هم فاطمه نظری، عضو دیگر مجلس نمایندگان می‌گوید که پولیس توانایی تامین امنیت باشندگان کابل را ندارد و همین امر سبب شده است که با گذشت هر روز،گراف جرایم جنایی بلندتر برود.

بانو نظری افزود، با توجه به این که هر روز حادثه‌ای جنایی در کابل اتفاق می‌افتد و عاملان آن دستگیر نمی‌شوند و یا دوباره رها می‌شوند، نشان می‌دهد که پولیس نیز با دزدان همکاری می‌کند.

سر انجام نمایندگان مجلس، دیروز یک‌شنبه، طرح احضار فرمانده‌ی پولیس کابل همراه با آمران حوزه‌های امنیتی این شهر را امضا کرده و به کمیسیون امنیت داخلی مجلس سپردند. در این طرح آمده است که کمیسیون امنیت داخلی، فرمانده‌ی پولیس کابل را یک روز با تمام مسؤولان حوزه‌های امنیتی به مجلس نمایندگان احضار کند و در کنار آن از تمام ناحیه‌های شهر کابل، قربانیان، شاهدان و افراد شاکی که سند و مدرکی از جرم‌های جنایی داشته باشند، نیز خواسته شود.

۵۲۳ قتل در یک سال

مسؤولان فرماندهی پولیس کابل نگرانی شهروندان شهر کابل را در مورد افزایش جرائم جنایی در این شهر محسوس می‌دانند؛ اما تاکید دارند که پولیس برای تأمین امنیت شهر کابل، شب و روز تلاش می‌کند. بر اساس آمار فرماندهی کابل، تنها در دوهفته‌ی گذشته، ۷۰ رویداد جنایی در شهر کابل ثبت شده است که بلندترین ارقام آن سرقت مبایل و رهزنی بوده است.

فردوس فرامرز، سخن‌گوی فرماندهی پولیس کابل، می گوید: «در ۱۵ روز نخست ماه جدی، ۷۰ واقعه‌ی جنایی از سطح شهر کابل در فرماندهی پولیس کابل ثبت شده است که در ارتباط به این قضایا، ۱۰۳ تن بازداشت شده ‌اند. بسیاری از این افراد در حال اقدام به یک عمل جرمی بازداشت شده‌ اند.»

از سویی ‌هم، مروه امینی، معاون سخن‌گوی وزارت داخله، می‌گوید که این وزارت توانسته است تنها در ماه قوس سال جاری خورشیدی، حدود ۱۴۹رویداد کشف کند که در ارتباط به این رویدادهای جنایی بیشتر از ۲۴۰ تن مظنون بازداشت شده‌ اند.

خانم امینی گفت: «ما در ماه قوس به تعداد ۲۴۱ تن مظنون را در پیوند به ۱۴۹ رویداد دستگیر و طبق ماده‌ی ۱۳۴ قانون اساسی به دادستانی معرفی کرده ایم. در این میان، ۳۳ تن به جرم قصد قتل، ۳۸ تن به جرم چپاولگری و ۴۵ تن به جرم سرقت در شهر کابل دستگیر شده است.»

معاون سخن‌گوی وزارت داخله تأکید دارد، در کل ۷۵ تا ۸۰ درصد واقعاتی که در کابل رخ داده، توسط این وزارت کشف شده است.

بر اساس آمار نهادهای امنیتی افغانستان در یک سال گذشته حدود ۵۲۳ تن در اثر جرائم جنایی در شهر کابل به قتل رسیده ‌اند. آمار این نهادها نشان می‌دهد که در جریان یک سال اخیر در شهر کابل، ۲ هزار و ۶۳۲ واقعه‌ی جنایی ثبت شده است که از آن جمله ۵۲۳ مورد قتل، ۶۳۸ رویداد زخمی، ۲۶ واقعه‌ی آدم‌ربایی، ۹۳۷ مورد سرقت و متباقی آن جرائم دیگر گزارش شده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن