برگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

کارمندان محافظت از رییس‌جمهور یا اختطافچیان با صلاحیت؟

بستگان حامد، جوان ۲۴ ساله‌ای که روز شنبه ۱۴ حمل از سرک ۸۰ متره میدان هوایی ساعت ۱:۴۳ بعد از ظهر اختطاف شده است می‌گویند که از میان چندین تن از کارمندان ریاست محافظت رییس‌جمهور که عاملان این اختطاف هستند صرف یکی از آنان بازداشت شده و بقیه با استفاده از صلاحیت‌شان از پیگیری این مساله توسط نهادهای عدلی وقضایی جلوگیری می‌کنند.

ایمل، برادر حامد می‌گوید که احمدضیا علمی، کارمند ریاست محافظت از رییس‌جمهور که پدرش محدظاهر نیز در آن ریاست کارمند است با چندتن از همکارانش حامد را اختطاف کرده و با گذشت نزدیک به یک‌ونیم ماه از سرنوشت برادرش خبری در دست نیست.

به‌گفته ایمل، احمدضیا علمی، کارمند ریاست محافظت از رییس‌جمهور که همسایه آنان و دوست حامد بوده است با دعوت از حامد در خانه‌اش در روز شنبه ۱۴ حمل، در حالی که ۵ تن از دوستانش نیز حضور داشته است، او را اختطاف کرده و به‌جای نامعلومی که هنوز اطلاعی از آن در دست نیست انتقال داده است.

برادر حامد ماجرای اختطاف برادرش را چنین نقل می‌کند: «در جریان همان روز که برادرم اختطاف گردید، سه بار احمدضیا تماس گرفته برادرم را از خانه بیرون کرده است. بعد از مدت چند روز سیم‌کارت احمدضیا در مبایل برادرم فعال گردیده و چند روزی نگذشته بود که سیمکارت نوید‌‌- همکار احمدضیا در ریاست محافظت از رییس‌جمهور- در مبایل برادرم فعال گردید و بعد از معلومات از نوید و انجام تحقیقات توسط ریاست مبارزه با جرایم سنگین وزارت داخله، نوید گفته است که مبایل را احمدضیا برایم داده است.» ایمیل می‌افزاید که میان آخرین تماسی که احمدضیا، حامد را از خانه بیرون کرده و مبایل حامد خاموش شده است، کم‌تر از ده دقیقه فاصله بوده است.

برادر حامد می‌گوید که امنیت ملی با ردیابی تماس‌های حامد و احمدضیا دریافته است که عامل این اختطاف، کارمند ریاست محافظت از رییس‌جمهور است.

ایمل اضافه می‌کند که محمدظاهر پدر احمدضیا نیز از متهمان این پرونده است که در ریاست محافظت از رییس‌جمهور کار می‌کند و با استفاده از صلاحیت خود از تحقیقات و رسیدگی نهادهای قضایی در این مورد جلوگیری می‌کند. ایمیل می‌افزاید: «از ظاهر، پدر احمدضیا که قبل از اختطاف شدن حامد وی را به مرگ تهدید کرده بود نیز در رابطه به اختطاف حامد عریضه کرده‌ایم، اما او هم‌چنان با سوءاستفاده از صلاحیت خود از رسیدگی نهادهای عدلی و قضایی به این پرونده جلوگیری می‌کند.»

در همین حال، حاجی نظیر کاکای حامد می‌گوید که ریاست‌جمهوری، اداره امنیت ملی، سارنوالی و فرماندهی امنیه کابل تاکنون هیچ اقدامی برای بازداشت شرکای جرمی احمدضیا نکرده و پدر احمدضیا که در ریاست محافظت از رییس‌جمهور کار می‌کند، عامل اصلی رسیدگی نکردن نهادهای قضایی به این پرونده است.

حاجی نظیر می‌گوید، با وجودی که اسناد و ثبوت دقیق در مورد احمدضیا که حامد را اختطاف کرده موجود است، نهادهای قضایی و امنیتی برای ردیابی حامد هیچ کاری نکرده و تاکنون خبری از چگونگی صحت وی و زنده ماندن آن در دست نیست. حاجی نظیر با انتقاد از عملکرد نهادهای قضایی و امنیتی می‌گوید: «با وجودی که تمام ثبوت و اسناد نزد نهادهای امنیتی و قضایی موجود است، تاکنون حتا خانه‌ی متهم برای ردیابی حامد تلاشی نشده است.»

بستگان حامد می‌گویند که با گذشت یک‌و‌نیم ماه از اختطاف حامد، ضمن این‌که از عامل این اختطاف تحقیقات و بازجویی دقیق صورت نگرفته است، نهادهای امنیتی هیچ سرنخی از زندگی حامد برای خانواده‌اش نداده است. به‌گفته بستگان حامد، مادرش از اندوه نبودن حامد سخت بیمار است و اکنون برای تداوی به پاکستان برده شده است.

در همین حال، غیور رییس مبارزه با جرایم سنگین وزارت داخله می‌‌گوید که آنان تحقیقات ابتدایی را در مورد این پرونده انجام داده و پرونده را به سارنوالی امنیت ملی فرستاده و قضیه تحت بررسی می‌باشد. آقای غیور از دادن جزییات بیشتر در این مورد خودداری کرده می‌افزاید که: «پرونده اختطاف حامد پس از فرستاده شدن به سارنوالی امنیت ملی به ما ربطی ندارد.»

به‌گفته بستگان حامد، وی تازه درس زبان آلمانی‌اش را تمام کرده بود و می‌خواست طی روزهای آینده به آلمان که نامزدش در آن کشور است سفر کند.

کاکای حامد از نهادهای عدلی، قضایی و ریاست‌جمهوری می‌خواهد که ضمن بازداشت شرکای جرمی احمدضیا که کارمندان ریاست محافظت از رییس‌جمهور می‌باشند، از زندگی و وضعیت حامد برای آنان سرنخی به‌دست دهند.

در حالی که یکی از سخنگویان ریاست‌جمهوری در این زمینه از دادن معلومات خودداری کرد، اما ریاست جمهوری چند روز قبل به رسانه‌ها گفته بود که متهم، یکی از افراد پایین‌‌رتبه در ریاست محافظت از رییس‌جمهور است و تاکنون جرمش ثابت نشده است. ریاست‌جمهوری گفته بود که مساله بررسی و تحقیق این پرونده به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده و هر فیصله‌ای که توسط این نهادها صورت گیرد، ریاست‌جمهوری به آن احترام می‌گذارد.

۸  صبح

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن