افغانستانبرگزیده های سایت

کار صد روزه کمیسیون مستقل انتخابات ناکام بود

فیفا می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات در سه ماه گذشته بی‌برنامه بوده و نتوانسته زمان برگزاری انتخابات پارلمانی را مشخص کند اما کمیسیون مستقل انتخابات از ادامه تلاش‌هایش سخن می گوید.

فیفا یکی از نهادهای ناظر انتخاباتی، که صد روز کاری کمیسیون مستقل انتخابات را به بررسی گرفته است می‌گوید که کمشنران تازه این کمیسیون به هیچ یک از تعهدات‌شان، عمل نکرده اند.

یوسف رشید، رییس اجرایی نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، امروز پنجشنبه به تلویزیون یک گفت:” این بی برنامه گی سبب عدم طبیق در اصلاحات انتخاباتی، بی باوری مردم بر کمیسیون‌های انتخاباتی، مشخص نشدن زمان انتخابات پارلمانی شده است”.

به باور آقای رشید، اگر کار این کمیسیون‌ها، این گونه به کندی به پیش برود، امکان ندارد تا انتخابات پارلمانی در جریان امسال برگزار شود.

در بررسی‌های این نهاد آمده است که کمشنیران تازه در صد روز گذشته، سه ماده قانون انتخابات را نیز نقض کرده اند.

مورد اول: به باور این نهاد ناظر، نقض سریع در ماده بیست دوم قانون انتخابات، برای معرفی سه نامزد واجد شرایط برای کرسی ریاست دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات، صورت گرفته است.

مورد دوم: کمیسیون مستقل انتخابات نظر به ماده سی و پنچ قانون انتخابات، مسوولیت کوچک سازی حوزه‌های انتخاباتی را به عهده دارد، اما این کمیسیون با فرستادن گزارشی، صلاحیت تصمیم گیری در این مورد را به حکومت واگذار کرده است.

مورد سوم: در بخشی از ماده بیستم قانون انتخابات آمده است:” نماینده گان احزاب سیاسی، جامعه مدنی، رسانه‌ها، ناظران در صورت داشتن اعتبارنامه می‌توانند در جلسات کمیسیون‌ها اشتراک نمایند.” اما کمیسیون مستقل انتخابات در تعین حوزه‌های انتخاباتی زمینه اشتراک نهادهای نامبرده را فراهم نکرده است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات هرگونه بی‌برنامه گی را از سوی کمیشنران این کمیسیون رد می‌کند امام محمد اورماچ رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید تلاش ها برای مشخص شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و نیز روند استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات های پیش رو ادامه دارد.

پیش از این رییس جمهور غنی به کمیسیون های انتخاباتی گوش زد کرده بود تا آماده گی های بهتر را برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی ها روی دست گرفته و این انتخابات باید در جریان سال روان برگزار شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن