اقتصادیبرگزیده های سایتجهان

کالاهای تولیده شده افغانی زیر نام کشورهای خارجی به فروش می رسد

شماری از کارخانه داران وبازرگانان کشور می گویند که نبود برنامه های مشخص برای بازاریابی فراورده های داخلی،سبب شده است که شماری ازکالاهای تولید شده درکشور با نام کشورهای خارجی فروخته شوند.

آنان میگویندکه درحال حاضربه علت ترویج نشدن فراورده های داخلی، حتا دربازارهای داخلی شماری ازاین کالاها با نام کالاهای خارجی بفروش میرسند.

موبل وفرنیچر، کفش وابزار پلاستیکی از مهمترین کالاهای آند که درحال حاضردرکشور تولید میشود، اما این کالاها دربازارهای داخلی با نام کشورهای خارجی بفروش میرسند.

آنان میگویند که به علت نبود نشانه بازرگانی مشخص بازرگانی ونبود بازاریابی، شماری ازفراورده های داخلی با نام و نشان کشورهای بیرونی با چند برابربهای بلند تر دربازارها بفروش میرسند.

حکمت‌علی، کارخانه داربخش موبل وفرنیچر میگوید که:« ما میبینیم که شماری ازکالاهای که اکنون دربازارهای ما تولید میشود دوباره دراین بازارها با نام ایرانی، ترکی و یا عربی بفروش میرسند واین خود نشان دهنده آنست که تولیدات ما با کیفیت است، اما چون مردم بیشتر به خرید کالاهای خارجی علاقمند اند بناء فروشنده ها برای سودجویی این کالاها را به نام های دیگر کشورها میفرشند.»

ازسویی هم شماری ازآگاهان بخش بازرگانی با انتقاد از نبود برنامه های لازم برای ترویج استفاده ازفراورده های داخلی در کشور میگویند که حکومت باید صنایع کشور را حمایت‌های لازم کند.

آنان میگویند که شماری ازکشورهای همسایه  دربازارهای جهانی نیزفرآورده های افغانستان را با نام خودشان میفرشند.

سمیرمتین، مسوول شرکت بازاریابی مدرن میتود میگوید:« مشکلات زیاد است وچون بازارهای لازم برای فرآورده های داخلی صورت نمیگیرد، از همین رو این کالاها با نام ونشان خارج بفروش میرسند.»

ازسویی هم شماری ازصاحبان صنایع با درنظرداشت مشکلات امنیتی ونبود بازاربرای فرآورده های داخلی میگویندکه حکومت تا کنون برای بازاریابی فراورده های داخلی هیچ کاری نکرده است.

عبدالصمد  کارخانه دار میگوید که با درنظرداشت مشکلات کنونی که فراراه کارصاحبان صنایع وجود دارد،بسیاری ازکارخانه ها با رکود روبرواند،حکومت باید فراورده های داخلی راحمایت های لازم کند.”

این کارخانه داران میگویندکه حکومت برای سنجش کیفیت کالاهای وارداتی وتولیدی درکشوربرنامه های لازم ندارد واینکارسبب شده است که شماری ازشهروندان،کالاهای وارداتی را درخریداری هایشان اولویت دهند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن