افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

کاهش تلفات غیر نظامیان در افغانستان

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۹ خود گفته که تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۲۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رشد، گزارش سازمان ملل که امروز منتشر شده، نشان می‌دهد که در شش ماه اول سال میلادی، یک‌هزار و ۳۶۶ نفر کشته و دوهزار ۴۴۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

یوناما ۵۲ درصد تمام تلفات غیرنظامیان را به مخالفان دولت نسبت داده است که از این میان عامل ۳۸ درصد تلفات ملکی طالبان، ۱۱ درصد داعش (شاخه‌ی خراسان دولت اسلامی) و سه درصد عناصر نامشخص مخالف دولت افغانستان خوانده شده است. همچنین براساس این گزارش عامل ۳۷ درصد تلفات غیرنظامیان نیروهای طرفدار دولت بوده است.

براساس گزارش یوناما، از اول جنوری تا ۳۰ جون ۲۰۱۹، گروه طالبان باعث تلفات ۱۹۶۸ غیرنظامی (۵۳۱ کشته و ۱۴۳۷ زخمی) شده است. به همین ترتیب شمار تلفات ملکی که به مخالفان مسلح دولت به‌غیر از طالب، نسبت داده شده است ۹۸۵ (۳۰۶ کشته و ۶۷۹ زخمی) مورد است که مسئولان ملکی دولتی، بزرگان قومی، امدادگران، رهبران مذهبی، عبادتگاه‌ها و مراکز فرهنگی را هدف قرار گرفته‌اند. یوناما تأکید کرده است که کارمندان ملکی دولت که مستقیما در جنگ شرکت ندارند، جزو افراد ملکی به‌حساب می‌آیند و نباید هدف قرار بگیرند.

در گزارش یوناما، ۱۳۹۷ مورد تلفات ملکی (۷۱۷ کشته و ۶۸۰ زخمی) به نیروهای طرفدار دولت نسبت داده شده است که در مقایسه به زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ افزایش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. در گزارش یوناما از مجموع تلفات ملکی، عامل ۳۷ درصد آن نیروهای طرفدار دولت خوانده شده است؛ طوری که عامل ۱۸ درصد آن پولیس، عامل ۱۲ درصد آن نیروهای نظامی بین‌المللی، عامل دو درصد گروه‌های طرفدار دولت و متباقی توسط نیروهای نامشخص و متعدد طرفدار دولت بوده‌اند.

براساس این گزارش در شش ماه نخست سال روان میلادی در حملات هوایی نیروهای افغان و بین‌المللی ۳۶۳ فرد ملکی کشته و ۱۵۶ تن دیگر زخمی شده‌اند. از این میان ۱۵۰ مورد آن (۸۹ کشته و ۶۱ زخمی) کودک بوده‌اند. در گزارش آمده است که شمار زخمی‌ها در اثر حملات هوایی کاهش یافته است، اما شمار کشته‌ها دو برابر شده است که «خاصیت مرگ‌بار» این تاکتیک را برجسته می‌کند.

یوناما ۸۳ درصد تلفات ملکی در اثر حملات هوایی را به نیروهای نظامی بین‌المللی، ۹ درصد آن را نیروهای هوایی افغان و هشت درصد آن را به گروه‌های نامشخص طرفدار دولت نسبت داده است.

مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در خبرنامه‌ای گزارش یوناما از تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای خارجی را رد کرده است و افزوده که آنان «از بالاترین معیارهای دقت و پاسخ‌گویی کار می‌گیرند و همواره برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، تلاش می‌کنند.»

در گزارش یوناما آمده است که عامل عمده‌ی تلفات غیرنظامیان گروه‌های مسلح مخالف دولت‌اند، اما در ربع دوم شش ماه نخست امسال، نقش نیروهای طرفدار دولت در تلفات ملکی بیش از مخالفان مسلح دولت بوده است.

براساس گزارش سازمان ملل، درگیری‌های زمینی در شش ماه نخست امسال نسبت به ربع اول سال ۲۰۱۸، ۱۶ درصد کاهش کاهش یافته است، اما هنوز هم عامل یک‌سوم مجموع تلفات ملکی است.

در گزارش یوناما، استفاده از مواد انفجاری تعبیه‌شده، دومین عامل عمده‌ است که ۲۸ درصد تلفات غیرنظامی ناشی از این تاکتیک جنگی است.

بر بنیاد گزارش شش ماه نخست یوناما، تلفات غیرنظامیان که به عناصر مخالف دولت نسبت داده شده است، در مقایسه با سال ۲۰۱۸ کاهش ۴۳ درصدی داشته است. یوناما دلیل عمده‌ی آن را کاهش تلفات افراد ملکی در اثر مواد انفجاری تعبیه‌شده و حملات انتحاری، می‌خواند.

براساس این گزارش، تلفات ملکی که به نیروهای طرفدار دولت نسبت داده شده، ۳۱ درصد افزایش یافته که عامل عمده‌ی آن افزایش حملات هوایی بوده است. بر بنیاد گزارش یوناما حملات هوایی عامل ۱۴ درصد کل تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست امسال بوده است.

تلفات کودکان و زنان

براساس گزارش یوناما، زنان و کودکان همچنان به‌طور گسترده از منازعات مسلحانه در کشور متأثر می‌شوند. طوری که از مجموع تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست امسال، ۱۴۴ زن کشته و ۲۸۶ زن زخمی‌ شده‌اند که در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته (۲۰۱۸) کاهش ۲۲ درصدی تلفات زنان را نشان می‌دهد. به همین ترتیب در این مدت، ۳۲۷ کودک کشته و ۸۸۰ کودک دیگر زخمی شده‌اند که نزدیک به یک‌سوم تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهند. طبق گزارش یوناما عامل ۸۴ درصد تلفات کودکان، انفجار مواد به‌جامانده از جنگ است.

ریچارد بنت، رییس بخش حقوق بشر یوناما گفته است: «گروه‌های درگیر در جنگ ممکن توضیحات متفاوتی برای سلسله تلفات افراد ملکی ارایه کنند که هر یک برای توجیه تاکتیک‌های نظامی‌شان طرح شده است.»

در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که چندی پیش در دوحه برگزار شده بود، نمایندگان طالبان و هیأت افغانی که به نمایندگی از دولت افغانستان در آن اشتراک کرده بود، دو طرف در قطع‌نامه‌ای به تضمین امنیت غیرنظامیان، موسسات عام‌المنفعه، نهادهای آموزشی و منازل رهایشی متعهد شدند. یوناما اما آن را کافی نمی‌داند و گفته که «باید کارهای بیش‌تری در این راستا انجام شود». یوناما با ابراز نگرانی از تلفات غیرنظامیان، گفته که تلفات غیرنظامیان در سه ماه دوم، نسبت به سه ماه اول نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۹ افزایش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: «پیام‌های نماینده‌های افغان در گفت‌وگوهای دوحه را به‌وضوح شنیدند. ما از تمام گروه‌های درگیر می‌خواهم که به این امر مهم توجه کنند و به خواست افغان‌ها برای اقدامات فوری جهت کاهش آسیب‌های وحشتناکی که اعمال می‌شود، پاسخ دهند.»

دولت افغانستان هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است.

گروه طالبان در واکنش به این گزارش گفته است تلفات غیرنظامیانی را که به این گروه نسبت داده شده، ناقص است. گروه طالبان در اعلامیه‌ای اضافه کرده که این گروه هیچ غیرنظامی را قصدا هدف قرار نمی‌دهد.

سازمان ملل پارسال در گزارشی اعلام کرد که در جریان سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ هزار غیرنظامی در منازعات مسلحانه کشته و زخمی شدند و پارسال را مرگ‌بارترین سال در ۱۰ سال گذشته خوانده بود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن