اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

کاهش حمایت امریکا از پاکستان/ پاکستان حامی تروریزم است

 

مقامات امریکا وکارشناسان می‎گویند که ادامۀ حمایت اسلام آباد از گروه‎های شورشی مخالف امریکا و درعین زمان گسترش روابط نظامی و تجارتی واشنگتن و دهلی نو از اهمیت دوستی ستراتیژیک میان امریکا وپاکستان کاسته‎است.

مقامات نظامی، دیپلوماتیک و استخباراتی امریکا در واشنگتن و کارشناسان می‎گویند که ادامۀ حمایت اسلام آباد از گروه‎های شورشی مخالف امریکا و درعین زمان گسترش روابط نظامی و تجارتی واشنگتن و دهلی نو از اهمیت دوستی ستراتیژیک واشنگتن واسلام آباد کاسته‎است.

رویترز می‎نویسد که واشگتن در چند سال اخیر کمک‎های نظامی و اقتصادی خود با پاکستان را به شدت کاهش داده‎است که این اقدام نمایان‎گر نا رضایتی و مایوسی مقامات امریکا از ادامۀ حمایت اسلام آباد از شورشیان طالب در افغانستان است.

واشگتن در چند سال اخیر کمک‎های نظامی و اقتصادی خود با پاکستان را به شدت کاهش داده‎است.

مقامات امریکایی و کارشناسان می‎گویند که مایوسی و نا امیدی از یک دهه به این سو بر روابط واشنگتن و اسلام آباد سایه افگنده‎است و پیشرفت‎های اخیر افراطیون در برخی مناطق افغانستان این مایوسی را بیشتر ساخته‎است.

مایکل کوگلمن، یک کارشناس مسایل آسیای جنوبی مقیم واشنگتن گفته‎است که علایم تغییر سیاست از پاکستان به سوی هند را در منطقه می‎بیند.

مقامات امریکایی می‎گویند نارضایتی واشنگتن و بخصوص مقامات نظامی و استخباراتی امریکا از ادامۀ حمایت اسلام آباد از شورشیان طالب باعث شده تا رئیس جمهور امریکا از تصمیم قبلی خود مبنی بر داخل نساختن سربازان امریکایی در جبهات جنگ افغانستان منصرف شود.

در حالی‎که قبلا فیصله شده بود که تا پایان سال جاری ۵۰۰۰ عسکر امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند، رئیس جمهور اوباما ماه گذشته اعلان کرد که تا پایان امسال۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور خواهند داشت.

اوباما ماه گذشته اعلان کرد که تا پایان امسال۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور خواهند داشت.

طبق ارقام حکومت امریکا کمک این کشور با پاکستان که در سال ۲۰۱۱ سه ونیم ملیارد دالر بود در سال جاری ۲۰۱۶ بیش از یک ملیارد دالر نیست.

باب کراکر، رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا در ماه مارچ امسال گفت که تلاش می‎کند تا از کمک ۴۳۰ ملیون دالر برای خریداری طیاره‎های جنگی اف – ۱۶ به پاکستان جلوگیری کند.

آش کارتر، وزیردفاع امریکا چند هفته پیش گفت که کمک ۳۰۰ ملیون دالر به پاکستان را متوقف ساخته چون این کشور در برابر شبکۀ حقانی اقدام نکرده‎است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن