افغانستانتحلیلتیتر یک

کتابی که جنگ مخفی فرانسه در افغانستان را افشا می‌کند

یک نویسنده فرانسوی در کتابی به بررسی نفوذ و رخنه سرویس اطلاعات جاسوسی فرانسه در افغانستان پرداخته و از کمک این کشور به طالبان پرده بر می‌دارد.

به گزارش رشد، ژان کریستوف نوتین نویسنده فرانسوی در کتاب “جنگ مخفی فرانسه در افغانستان” به بررسی نفوذ و رخنه سرویس اطلاعات جاسوسی فرانسه در افغانستان و کمک فرانسه به طالبان پرداخته است.

نوتین در کتاب خود ضمن افشای برخی از اسرار جاسوسی فرانسه در افغانستان، آورده است: آغاز جهش در عملکرد جاسوسی فرانسه در افغانستان در سال ۱۹۹۵ بود. پس از اقدام تروریستی در متروی پاریس که باعث کشته شدن ۸ نفر شده بود، فرانسه اشخاصی را وارد شبکه‌های تروریستی کرد و همچنین تعدادی از اعضای آنان را نیز در پاریس آموزش داد.

در سال‌های ۱۹۸۰ و پس از آن بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۱  ضمن فرستادن تعدادی موشک ضد تانک «میلان» با برد دو کیلومتر، برای گروه‌های تروریستی، در نهایت توانست به خوبی در داخل گروه طالبان رخنه کند.

نویسنده این کتاب که در گذشته چندین کتاب در مورد جنگ جهانی دوم هم نوشته، معتقد است که در حدود ۲ سال با ۲۵۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی، مامورین عالی رتبه، نظامیان و حدود ۵۰ نفر از مسئولان سابق سرویس‌های جاسوسی فرانسه ملاقات و گفت‌وگو کرده و به این نتیجه رسیده که سازمان اطلاعاتی فرانسه طی سال‌های متمادی با همه اقوام افغانستان ارتباط برقرار کرده و آگاهی کاملی از این کشور دارد.

بر اساس اطلاعات این کتاب سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در مناطق مختلف افغانستان نفوذ پیدا کردند به طوری که در یکی از جلسات مشترک میان CIA و سازمان جاسوسی فرانسه، در حالی که آمریکایی‌ها عکس‌هایی ماهواره‌ای را از یک اردوگاه نشان می‌دادند که در آن سلاح‌های شیمیایی ساخته می‌شد، فرانسوی‌ها در عوض تصاویری را به آنها ارائه کردند که از داخل آن اردوگاه گرفته شده بود.

در این کتاب همچنین آمده است: بعد از سال ۲۰۰۱ طالبان به آنان پیشنهاد کرده بودند تا «اسامه بن لادن» را به فرانسه بفرستند اما با آغاز بمباران افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱، فرانسه توانست از زیر بار این پیشنهاد طالبان شانه خالی کند.

در سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۱ میلادی فرانسه موشک‌های ضد تانک را برای گروه‌های تروریست در افغانستان فرستاد و با این کار توانست به خوبی در میان گروه طالبان نفوذ کند.

در مجموع این نویسنده مشهور فرانسوی که کتاب‌های متعددی در زمینه جنگ دارد،در این کتاب به صورت کلی و جزئی به اثبات نفوذ سازمان های جاسوسی فرانسه در کشور افغانستان و فعالیت‌های گسترده این سازمان می‌پردازد.

کتاب جنگ مخفی فرانسه در افغانستان در سال ۲۰۱۱ به زبان فرانسه منتشر شده و هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن