افغانستانبرگزیده های سایت

کدام گروه‌های هراس‌افگن از سوی پاکستان حمایت می‌شوند؟

رییس کمیته‌ی مجلس سنای امریکا در امور آسیا و اقیانوسیه، پاکستان را پشتیبان شبکه‌های هراس‌افگن دانسته‌ و خواهان وضع تحریم‌های اقتصادی بر این کشور شده است.

بیشتر از این، مجله‌ی لانگ وار امریکایی نگاشته است: “پاکستان از گروه‌های هراس‌افگن بی‌شماری در افغانستان و هند پشتیبانی می‌کند.”

مجله افزوده است: “طالبانی که سیاست خارجی پاکستان را پیش می‌برند و به این کشور حمله‌نمی‌کنند، طالبان خوب‌اند، همانند شبکه‌ی حقانی، طالبان افغانی، گروه ملا نذیر، حرکت المجاهدین، لشکر طیبه و

گروه جیش المحمد.”

پیشتر زلمی خلیل‌زاد، سفیر پیشین امریکا در افغانستان گفته بود که ارتش و سازمان استخباراتی پاکستان پشتیبان شبکه‌ی حقانی و طالبان است.

خلیل‌زاد افزوده بود که پاکستان به دنبال سرنگونی حکومت کنونی افغانستان است.

گروه‌های هراس‌افگن تحت حمایت پاکستان

شبکه‌ی حقانی

این شبکه خطرناک‌ترین شبکه‌ی هراس‌افگن منطقه به شمار می‌رود که بزرگ‌ترین حمله‌های خونین را در افغانستان سازمان‌دهی کرده است.

مسوولیت رهبری این گروه را جلال‌الدین حقانی و سپس سراج‌الدین حقانی به عهده داشته‌اند.

پایگاه اصلی این شبکه در وزیرستان شمالی است؛ هر چند این گروه در منطقه‌های مختلف مرزی افغانستان، به ویژه پکتیا، پکتیکا و خوست نیز فعالیت دارد.

لشکر طیبه

از جمله‌ی سازمان‌های هراس افگنی است که از سوی حکومت پاکستان پشتیبانی مالی می‌شود و ده‌ها حمله خونین را در کشور های منطقه راه‌اندازی کرده است.

این سازمان هراس‌افگن در سال ۱۹۹۰ از سوی حافظ محمد سعید ایجاد شد که ‌ اکنون مقر آن در موریدک در نزدیکی لاهور در استان پنجاب پاکستان قرار دارد.

این گروه هراس‌افگن بیشتر به خاطر هدف قرار دادن تاسیس‌های هند تشکیل شده است و چندین حمله‌ی خونین، از جمله حمله به سفارت هند در کابل را همین گروه انجام داده است.

تحریک طالبان پاکستان

این گروه در سال دوهزاروهفت میلادی از سوی بیت‌الله محسود و حکیم‌الله محسود در پاکستان تاسیس شد. این گروه خطرناک بزرگترین حمله‌های انفجاری را در پاکستان، افغانستان و کشورهای خاور میانه انجام داده است.

مقر تحریک طالبان پاکستانی در وزیرستان شمالی است که صدها جنگجو دارد و با سازمان استخبارات پاکستان ارتباط مسقیم می قرار دارد؛ هرچند گفته می شود که تمرکز این گروه بیشتر بر پاکستان است.

تحریک طالبان افغان

مرکز بزرگ این گروه درخاک پاکستان است و رهبران آن آزادانه دراین کشور زندگی می‌کنند.

مرکز‌های بزرگ این گروه درشهر کویته و پشاور قراردارد و این گروه بیشتر درافغانستان است.

این گروه اکنون بر خلاف مردم افغانستان می جنگند و ازسوی آی اس آی پاکستان حمایت مالی، نظامی و سیاسی می شود.

ملا محمد عمر بنیادگزار این گروه، در پاکستان وفات کرد و ملا محمد منصور رهبر بعدی این گروه نیز در همین کشور از اثر حمله‌ی هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی به قتل رسید.

این گروه حمله‌های زیادی را درمسجدها، بازرها و مرکز‌های تجارتی درافغانستان انجام داده است.

گروه ملا نذیر

پس از اختلاف میان رهبران برجسته تحریک طالبان پاکستان، گروه دیگری زیر نام ملا نذیر در پاکستان اعلام موجودیت کرد.

این گروه بر خلاف شبکه‌ی تحریک طالبان پاکستانی، فعالیت‌های هراس افگنی اش را در پاکستان متوقف و تمام حمله‌هایش را بر نظامیان افغان و نیروهای ناتو در داخل افغانستان متمرکز کرده است.

بنابر گزارش‌ها، هنوز هم پاکستان به گونه‌ی قوی از این گروه هراس‌افگن حمایت می‌‎کند.

حرکت المجاهدین

این گروه نیز از سوی پاکستان تشکیل شده است و در سال ۱۹۹۷ میلادی در فهرست سیاه ایالات متحد امریکا قرار گرفت.

مرکز این گروه هراس‌افگن در پاکستان است، بیشتر در زمینه‌ی ایجاد پایگاه‌های آموزشی برای جنگجویان فعالیت دارد و همواره با نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ است.

این گروه رابطه‌ی مسقتیم با شبکه‌ی القاعده دارد.

جبش المحمد

از دیگر گروه‌های خطرناک هراس افگن در پاکستان است که خون صدها تن را در افغانستان و هندوستان ریخته است.

هرچند فعالیت‌های این سازمان در سال دوهزارودوی میلادی در پاکستان ممنوع اعلام شد، اما ظاهرن سازمان استخباراتی این کشور دست از پشتیبانی این گروه نبرداشته است.

این گروه بیشتر درمنطقه‌های مرزی با هند، فعالیت دارد و حمله‌های بزرگی را در کشمیر وجامو هند انجام داده است.

جمع‌آوری معلومات: عماد روستایی

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن