اخبار کوتاهتیتر یک

کدام یک راست می گوید، کمپبل یا استانکزی؟

در حالی که فرمانده جدید نیروهای خارجی در افغانستان معرفی شده است اما کمپبل در آخرین روزهای کاری خود تمام تلاش خود را به کار بسته است تا آنچه راه رسیدن به روند صلح در افغانستان است را مسدود کند.

به گزارش خبرگزاری رشد، روز گذشته برای نخستین بار حکومت افغانستان جلسه کمیسیون مشترک اجرای پیمان امنیتی کابل – واشنگتن و پیمان امنیتی میان کابل و ناتو را در کابل برگزار کرد.

«معصوم استانکزی» سرپرست وزارت دفاع افغانستان در این نشست گفت: هر دو طرف توافق کردند تا سه کمیته کاری برای پیگیری اجرای این پیمانهای امنیتی را در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان کمیته کاری نخست، برای رسیدگی به امور مالی افغانستان، کمیته دوم برای ارزیابی تهدیدهای مشترک و کمیته سوم مسئولیت دارد تا رشد و ارتقای ظرفیت نیروهای افغان را دنبال کند.

استانکزی افزود: طالبان هیچ بهانه‌ای برای تداوم خشونتها در افغانستان ندارند.

وی گفت: یکی از شرایط طالبان خروج نیروهای خارجی بود که با وجود خروج این نیروها، جنگ در افغانستان بیش از هر زمان دیگر شدت گرفته است.

اما فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان طالبان را یک گروه تروریستی و دشمن مشترک مردم افغانستان می‌داند. جان کمپبل فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان هشدار داد که این گروه دیگر در افغانستان قدرت نخواهد گرفت.

فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان تأکید کرد که حضور آنها در افغانستان قانونمند است و آنها از روند گفتگوهای صلح این کشور حمایت می‌کنند.

جان کمپبل افزود: طالبان در تابستان سال گذشته، جنگ سختی را در افغانستان انجام دادند و تلاش کردند تا امتیازگیری کنند اما جامعه جهانی از گفتگوهای صلح بر اساس قانون اساسی افغانستان حمایت می‌کند.

این سخنان جان کمپبل در روزهای انتهایی مأموریت وی در افغانستان ابراز شده است، مأموریتی که به هیچ عنوان دستاوردی برای وی و همکارانش در این کشو نداشت.

برخی از کارشناسان بر این اعتقادند که کمپبل در روزهای آخر مأموریت خود در افغانستان با این سخنان در واقع آخرین تلاشها برای به بن‌بست کشاندن روند صلح در این کشور را به انجام رسانده است.

در حالی که هم‌اکنون نشستهای چهارجانبه صلح افغانستان در حال برگزاری اما گروه طالبان کماکان بر پیش شرطهای خود پافشاری می‌کند.

پیش شرطهای طالبان برای حضور در میز مذاکرات صلح افغانستان عبارتند از:

۱- خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان

۲- پایان نبرد نیروهای نظامی خارجی در افغانستان

۳- اجرای قانون اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی در افغانستان

به نظر می‌رسد با توجه به آگاهی کامل جنرال کمپبل از شرطهای طالبان و شناخت وی از این گروه، اظهارات این فرمانده آمریکایی در واقع نوعی پیام است در راستای ادامه جنگ در افغانستان، پیامی که طالبان آن را می‌گیرند و براساس سابقه ۱۴ سال گذشته به ادامه مبارزه با آمریکاییها در افغانستان روی خواهند آورد.

فرمانده آمریکایی از یک سو می‌گوید از مذاکرات صلح حمایت می‌کنیم و از سوی دیگر می‌گوید با با در قدرت قرار گرفتن طالبان مخالف هستیم، این یعنی اظهاراتی متناقض و نسنجیده.

کمپبل شاید در روزهای پایانی مأموریت خود تلاش می‌کند تا تمام ناکامیهای خود و همکارانش در طول سالهای گذشته را در لا به لای چنین سخنانی بپوشاند، سخنانی که خود می‌داند از سر ندانم‌کاری است و نه علم.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن