افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

کرزی نشست علما را همایش داخلی طالبان خواند

حامد کرزی؛ رییس‌ جمهوری پیشین، نشست اخیر «علمای دینی» طالبان زیر نام «نشست بزرگ علمای افغانستان» را نشست داخلی طالبان توصیف کرده و گفته‌است که اشتراک‌کنندگان این نشست، بیش‌تر اعضا و مقامات طالبان بوده‌اند.

آقای کرزی در گفتگو با شبکه العربیه گفته‌است که او و عبدالله عبدالله در نامه‌ای به طالبان خواستار برگزاری لویه جرگه شده‌بودند.

کرزی افزوده که او خواستار برگزاری لویه جرگه‌ای‌ بود که در آن نمایندگان تمام مردم افغانستان شامل مرد و زن حضور داشته‌باشند.

به گفته او، در جرگه‌‌ها معمولا تصمیمات مهم از جمله درباره‌ به ‌رسمیت‌شاختن حکومت و تغییرات در قانون اساسی گرفته می‌شود.

این در حالی‌ است که نشست علمای طالبان روز پنج‌شنبه، ۹ سرطان برای سه روز برگزار شد و در روز شنبه، ۱۱ سرطان با صدور قطع‌نامه‌ای‌ ۱۱ ماده‌ای و تجدید «بیعت» با ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان پایان یافت.

نیاز به تقسیم قدرت نیست.
حامد کرزی همچنین گفته‌است، تا زمانی که مردم افغانستان حکومت طالبان را می‌پذیرند، نیاز به تقسیم قدرت یا حکومت مشارکتی نیست.

او افزوده که فرار اشرف‌غنی باعث فروپاشی حکومت و از بین رفتن ارتش و پولیس کشور شد.

کرزی بازگشت دختران به مکتب را یکی از راه‌های پذیرش حکومت طالبان از سوی مردم عنوان کرده و افزوده که باید دروازه‌های مکاتب به روی دختران هرچه زودتر باز شود و افغانستان جایی نباشد که مردم از آن فرار کنند.

او گفته‌است: «طالبان باید این احساس را به وجود آورند که افغانستان متعلق به همه مردم‌ است و حکومت نماینده همه مردم افغانستان است و در مسیری حرکت کند که خواسته‌های مردم برآورده شود.»

کرزی در ادامه گفته‌است که حکومت طالبان باید سیاست‌هایی در جهت خودکفایی و پیشرفت اقتصادی افغانستان در پیش‌ بگیرد تا حس وحدت میان مردم به وجود آید.

به گفته آقای کرزی زنان در همه جوامع اسلامی آموزش می‌بینند و این حق اسلامی زنان است و افغانستان نمی‌تواند استثنا باشد.

به گفته او هیچ حکومتی بدون حضور زنان نمی‌تواند سبب پیشرفت کشور شود.

این در حالی‌ است که پس از تسلط طالبان، مکاتب دخترانه به روی دختران بالای صنف ششم هنوز مسدود است و دانش‌آموزان در این مدت از آموزش محروم مانده‌اند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن