افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

کرزی: پول های افغانستان متعلق به مردم افغانستان است؛ ربطی به القاعده ندارد

حامد کرزی در واکنش به تصمیم اخیر جو بایدن در مورد دارایی های افغانستان امروز (یکشنبه ۲۴ دلو) گفت که اسامه بن لادن به عنوان مقصر اصلی حملات یازدهم سپتامبر در پاکستان کشته شد، اما تاوان او را افغان ها می پردازند.

حامد کرزی با بیان اینکه مردم افغانستان خود قربانی تروریسم می باشند و کسی نباید قربانی را مجازات کند، افزود: «اسامه بن لادن را افغان ها به افغانستان نیاوردند، بلکه خارجی ها او را به افغانستان آوردند.»

وی علاوه کرد که اسامه بن لادن از پاکستان به داخل افغانستان آمد و پس به پاکستان رفت و در همان جا کشته شد.

آقای کرزی که در یک نشست خبری صبح امروز در کابل سخن می زد، گفت دارایی های منجمد شده افغانستان متعلق به هیچ دولتی نیست، بلکه متعلق به مردم افغانستان می باشد.

رئیس جمهور پیشین کشور گفت که امریکا نباید از پول مردم افغانستان به بازماندگان قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر بپردازد.

وی تصریح کرد که جو بایدن باید در تصمیم خود تجدید نظر کند و پول مردم افغانستان را به مردم افغانستان بازگرداند؛ این پول باید به بانک مرکزی افغانستان منتقل گردد اما نباید به مصرف برسد.

او گفت: «این دارایی برای مصارف روزمره نمی باشد، بلکه ذخیره مردم افغانستان است که باید نگهداری گردد.»

آقای کرزی علاوه کرد که او با مقام های امارت اسلامی در این خصوص کار می کنند تا بتوانند دارایی افغانستان را بازگردانند.

لازم به ذکر است که جو بایدن رئیس جمهور امریکا روز جمعه (۲۲ دلو) با صدور یک فرمان اجرایی، نیمی از هفت میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان در ذخایر بانک فدرال این کشور در شهر نیویورک را به بازماندگان حادثه یازدهم سپتامبر به عنوان غرامت اختصاص داد.

رئیس جمهور پیشین کشور در این نشست خبری همچنین خطاب به مقام های امارت اسلامی طالبان گفت که باید زمینه برگزاری یک نشست ملی را برگزار کنند تا تمام مردم افغانستان درباره آینده کشور تصمیم بگیرند.

او همچنین گفت که وی با داکتر عبدالله رئیس پیشین شورای مصالحه ملی در نامه ای از طالبان خواسته اند تا زمینه بازگشت مصون مقام های سیاسی پیشین را فراهم سازند.

لینک کوتاه
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن