تیتر یکسایر رسانه ها

کرونا با مردم افغانستان چه خواهد کرد ؟

امریکایی پس از به کارگیری در افغانستان درگیر مشکلاتی همچون آسم و برونشیت و عفونیت ریوی شده اند. به صورتی که گزارش های متعددی نشان میدهد که سربازان در اثر این عوارض در ورزش و فعالیتهای عمومی ابراز ناتوانی کرده اند.

اصلی ترین فاکتورهای مرتبط با مرگ و میر بلند ناشی از کرونا ویروس، شاخص سن وسال است. به صورتی که هرچه سن فرد بالاتر باشد احتمال مرگ وی در اثر کرونا ویروس نیز افزایش میابد. براساس آخرین داده های موجود ۷ درصد از مردم افغانستان به صورت تقریبی در سن بالای ۵۵ سال قرار دارند. به عبارت دیگر جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۷۴۰ نفر در افغانستان در معرض ریسک مرگ ناشی از سن بالا پس از تماس با ویروس کرونا هستند.

شاخص دیگری که مرتبط با این بحران است، شاخص بیماری های ریوی است. بیماریهای ریوی میتواند در اثر درمان نشدن بیماریهایی مانند سل و یا عفونتهای ریوی و یا آلودگی هوا ایجاد شود. بررسی وضعیت آب و هوایی در افغانستان نشان میدهد که به صورت ویژه شهر کابل از وضعیت هوایی وخیمی برخوردار است که ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی و سوزاندن مواد بی کیفیت برای ایجاد گرمایش است. داده های مرتبط با سربازان امریکایی نیز نشان میدهد که بخش عمده ای از نیروهای امریکایی پس از به کارگیری در افغانستان درگیر مشکلاتی همچون آسم و برونشیت و عفونیت ریوی شده اند. به صورتی که گزارش های متعددی نشان میدهد که سربازان در اثر این عوارض در ورزش و فعالیتهای عمومی ابراز ناتوانی کرده اند.

میتوان حدس زد که در خصوص ساکنین شهر کابل که به صورت روزانه با هوای آلوده این شهر سر و کار دارند چنین امرازی، شایع و فراگیر است. به همین دلیل میتوان جمعیت حدودا ۴ میلیون نفری شهر کابل را گروهی در معرض خطر فوت و یا امراض بلند مدت ناشی از این ویروس دانست. بررسی های سازمان بهداشت جهانی نیز نشان میدهد که سالیانه حدود ۳۸ هزار نفر در افغانستان در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.

از سوی دیگر داده های موجود نشان میدهد که سربازان و نیروهی امریکایی و نیروهای خارجی نیز با وجود عدم تماس گسترده با بومیان و همچنین رعایت مسائل بهداشتی، نشانه هایی از ویروس کرونا را بروز داده اند. این امر نشان میدهد که وضعیت فراگیری ویروس کرونا در افغانستان وخیم تر از آماری دانست که مسئولان آن را منتشر میکنند و بسیار از افراد به دلیل ترس و یا دور افتادگی خود را به مراکز بهداشتی معرفی نمیکنند. از این رو جامعه افغانستان میتواند در آینده ای نزدیک با انفجار ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن رو به رو شود.

از این رو براساس فاکتور سن، بیماریهای ریوی و عوامل بهداشتی و فرهنگی در بهترین حالت میتوان فراگیری ۷۰ تا ۸۰ درصدی را در افغانستان برای این بیماری تصور کرد. کشورهای پیشرفته همچون آلمان نیز از فراگریری ۶۰ تا ۷۰ درصدی در کشورهای خود خبر میدهند. همچنین در زمینه مرگ و میر بایستی انتظار مرگ و میر نزدیک به ۵ درصد را در افغانستان انتظار داشت. اما این آمار ممکن است به دلایل فرهنگی، عدم تشخیص و عدم اطلاع رسانی، هیچ گاه رسانه ای و منتشر نشود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن