اجتماعیبرگزیده های سایتتیتر یک

کرونا چه تاثیری بالای کودکان افغان گذاشت؟

به گزارش خبرگزاری رشد، در گزارش آمده است که از میان مبتلا شده‌گان کوید ۱۹، ۸۵ تن (۷.۵٪) زیر ۷ سال، ۱۹۰ تن (۱۶.۹٪) زیر ۱۳ سال و ۸۵۱ تن (۷۵.۶٪) دیگر زیر ۱۹ سال بوده است.

بر اساس گزارش تحقیقی کمیسیون حقوق بشر، مبتنی بر اطلاعات ارائه‌شده از سوی وزارت صحت عامه، از میان ۳۸۶۴۱ تن که تا تاریخ ۵ میزان ۱۳۹۹ در افغانستان به ویروس کرونا (کوید ۱۹) مبتلا شده‌اند، ۱۱۲۶ تن (۲.۹٪) آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رشد، در گزارش آمده است که از میان مبتلا شده‌گان کوید ۱۹، ۸۵ تن (۷.۵٪) زیر ۷ سال، ۱۹۰ تن (۱۶.۹٪) زیر ۱۳ سال و ۸۵۱ تن (۷۵.۶٪) دیگر زیر ۱۹ سال بوده است.

این گزارش می‌افزاید که از میان ۱۱۲۶ کودک که به این بیماری مبتلا شده‌اند، ۶ تن (۰.۵۳٪) جان ‌باخته که از آن میان ۱ تن آن دختر و ۵ تن دیگر آنان پسر بوده‌اند.

گزارش تحقیقی که از سوی نهاد محافظت از حقوق کودکان صورت گرفته‌است نشان می‌دهد که پس از شیوع ویروس کرونا، ۲.۹ میلیون کودک زیر پنج سال با سوءتغذیه مواجه شده اند.

این نهاد می‌افزاید که در جریان بحران کرونا نزدیک به ۱۰ میلیون کودک از رفتن به مکتب و دسترسی به آموزش‌های علمی بازماندند و آموزش آنلاین به دلیل نبود برق و انترنت نیز موثر نبوده است.

ریاست سکرتریت کودکان وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید که پس از شیوع کرونا تعداد کودکان کارگر در مجموع به ۲.۵ میلیون افزایش یافته که از این میان ۱.۵ میلیون آنان مصروف کارهای شاقه می‌باشند.

بر بنیاد این گزارش، از میان ۹۷۹۴ کودک که قبل از بحران کرونا در پرورشگاه‌ها به سر می‌برند ۸۱۳۳ تن آنان به رخصتی اجباری رفته و به اقارب یا نزدیکان‌شان تسلیم داده ‌شده‌اند و تنها ۱۶۶۱ تن آنان در پرورشگاه‌ها باقی‌مانده و قرنتین شدند.

نزدیک به یک سال می‌شود که ویروس کرونا آسیب جدی بر روند زندگی جهانیان برجا گذاشته است و افغانستان در این میان در اثر نبود امکانات به مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن