اخبار کوتاهاقتصادیتیتر یک

پروژه برق توتاپ خط قرمز ما است

 

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون دوم پیشین رییس جمهوری می گوید که پروژه برق توتاپ خط قرمز مردم ما است و مردم حق دارند در سرنوشت شان حساس باشند.

به گزارش رشد، بخدی نوشت: اقای خلیلی در دیدار با شماری از جوانان و باشندگان بامیان و بهسود در دفتر کارش گفته است که انتقال پروژه برق توتاپ از مسیر ولایت های مرکزی حق مردمان این ولایت ها است و دولت باید این پروژه را از این مسیر انتقال دهد.
او می گوید که مردم روی این پروژه حساس هستند و به آسانی از آن نخواهند گذشت.
رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان افزوده که هرگونه تلاش برای تغییر دادن مسیر این پروژه، به معنای دشمنی با باشندگان ولایت های مرکزی است و مردم این اقدام خصمانه و ناعادلانه را نخواهند پذیرفت.
خلیلی هشدار داده است که اگر ضرورت شود مردم آمادگی هر نوع هزینه در پای این موضوع را دارند و برای دریافت حق شان ایستادگی خواهند کرد.
نمایندگان مردم ولایت های بامیان، غزنی، غور، سمنگان، میدان وردک و دایکندی نیز قبلا اعلام کرده بودند که مطابق برنامه از قبل طراحی شده، درحالی که مناطق مرکزی راه امن و کوتاه برای انتقال انرژی برق هستند اما حکومت این راه را دور زده و برق را از مناطق دورتر و با خطر بیشتر انتقال داده است.

در همین حال سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری کشور گفته است که در مسیر خط انتقال پروژه توتاپ باید تجدید نظر شود و پایه های لین برق از ترکمنستان باید از مناطق مرکزی کشور بگذرد.
دفتر مطبوعاتی معاونیت ریاست جمهوری گفته است که آقای دانش در مورد تغییر خط توتاپ با مسوولان وزارت انرژی و آب و رییس شرکت برشنا گفتگو کرده است.
آقای دانش در این دیدار گفته است که متاسفانه در چهارده سال گذشته پروژه های بزرگ به خصوص در قسمت انرژی در ولایات مرکزی انجام نشده و مردم این ساحات در همان وضعیت چهارده سال قبل زندگی می کنند.
او گفته است که حتی در ماسترپلان بیست ساله توسعه انرژی کشور، تا سال ۲۰۳۲ هیچ پروژۀ در این مناطق در نظر گرفته نشده است.
دانش تاکید کرده که این مساله بر خلاف پالیسی دولت مبنی برتامین عدالت اجتماعی و توسعه متوازن در کشور است.
به گفته او، حکومت مکلف است که به مطالبات برحق مردم پاسخ بگوید و تفاوت های احتمالی در هزینه تغییر مسیر خط انتقال برق را بپذیرد، همزمان دانش گفته که مسیر این پروژه باید بر اساس منافع ملی و توسعه متوازن و خواست های بخش عظیمی از مردم کشور تعیین شود.
پیش از این نمایندگان ولایات مرکزی کشور در مجلس نمایندگان از حکومت خواسته بودند تا زمینه انتقال پروژه برق ۵۰۰ کیلوولتی را مطابق بررسی شرکت بین المللی فیشنر از مناطق مرکزی کشور فراهم کند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن