افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

کسانی که به خود حق تصمیم گیری در مورد نظام را می دهند اشتباه می کنند

صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه و رییس حزب جمعیت اسلامی می‌گوید اگر کسانی فکر می‌کند تصمیم‌گیری در مورد تشخیص نوع نظام به دست آنان است، اشتباه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رشد، صلاح‌الدین ربانی چنان سخنانی را پیش از چاشت روز دوشنبه(۲۴ میزان) در مراسمی به هدف سال‌یاد ترور برهان‌الدین ربانی رییس جمهور پیشین و رییس پیشین شورای عالی صلح در بدخشان بیان داشت.

آقای ربانی گفت به هر پیمانه‌یی که قدرت متمرکز و انحصاری شود، به همان اندازه محرومیت و بدامنی در ولایت‌ها بیش‌تر می‌شود و کارآیی نظام از بین می‌رود.

ربانی با تاکید به اصلاحات در نظام گفت اتکا به رای مردم مناسب‌ترین راه حل منازعات در کشور است باید برای مردم فرصتی مساعد شود تا در مورد سرنوشت‌شان مطابق میکانیزم‌های قانونی تصمیم گیرند.

به گفتۀ رییس جمعیت اسلامی، اگر کسانی به خودشان حق می‌دهند که به جای مردم در مورد نوعیت نظام یا هر امر دیگری که مرتبط به سرنوشت مردم است تصمیم گیرند و فکر می‌کنند مردم نمی‌دانند، اشتباه را مرتکب شده و کشور را در مسیر نادرست قرار می‌دهند.

بسم‌الله محمد، وزیر پیشین دفاع ملی نیز در این مراسم نظام کنونی را انجصاری خوانده گفت که حکومت فعلی در نتیجۀ یک تفاهم و توافق به وجود آمده اما چند گپ کلانی که در موافقت‌نامه وجود داشت، دولت فعلی به آن عمل نکرد.

او گفت لویه‌جرگۀ قانون اساسی بعد از دوسال باید دایر می‌شد و نظام تغییر می‌کرد که روی هر دلیلی نشده‌است.

این در حالی‌ست که در یک سال اخیر حزب جمعیت اسلامی از منتقدان حکومت به شمار می‌رود و مسئلۀ تغییر نظام بر اساس توافق‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی، یکی از خواسته‌های این حزب است.

این حزب هم‌چنان از کارکرد حکومت نیز انتقاد کرده و چندی پیش حتا خواهان استعفای محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور و دیگر سران نهادهای امنیتی شد.

در همین حال سرپرست وزارت خارجه در مورد نگرانی از برگزارنشدن انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در زمان معین آن، گفت که سرنوشت حوزه‌های انتخاباتی، بودجه انتخابات و ثبت نام رای‌دهنده‌گان در هاله‌یی از ابهام قرار دارد.

او افزود چنین برداشت می‌شود که نهادهای مسؤول در وقت تعیین‌شده، نمی‌توانند انتخابات را به صورت شفاف و قابل قبول برگزار نماید.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن