افغانستانبرگزیده های سایت

کسانی که فکر می‌کنند پارلمان با حکومت در تقابل است، اشتباه می‌کنند

ظاهر قدیر معاون اول مجلس نمایندگان که ریاست جلسه عمومی روز شنبه مجلس را به عهده داشت می گوید: کسانی که فکر می کنند پارلمان با حکومت در تقابل قرار گفته است اشتباه می کنند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ ظاهیر قدیر گفت: اسیتضاح حق قانونی مجلس نمایندگان است و هیچ کسی در این ارتباط حق مداخله را ندارد.

وی افزود: نمایندگان مجلس مطابق قانون وظیفه خویش را انجام داده اند.

در جریان رد صلاحیت وزرا، رئیس جمهور پروسه استیضاح و رد صلاحیت وزیران را از سوی مجلس غیرموجه خواند و به همه وزرا دستور داد تا فیصله دادگاه عالی به وظایف خویش ادامه دهند.

اکثر تحلیل گران سیاسی غیرموجه خواندن استیضاح وزرای از طرف رئیس جمهور را تقابل بین قوه‌های اجرایی و مقننه توصیف نموده و می گویند که تقابل بدبختی دیگر را برای ملت به ارمغان خواهد آورد.

اما معاون مجلس نمایندگان می گوید: کسانی که فکر می‌کنند پارلمان با حکومت در تقابل است سخت اشتباه می کنند.

درهمین حال اکثر نمایندگان استعمال رای را سلیقه‌ای عنوان کرده و می گویند: وزرای که کمتر از ۶۰ درصد بودجه انکشافی را مصرف کرده رای تایید گرفته و وزاری که بالاتراز ۶۰ درصد بودجه را مصرف کرده است رای عدم اعتماد.

رمضان بشر دوست گفت: “دراینجا کدام پول گرفته و کدام معامله صورت گرفته شده که وزرای بالاتر از ۶۰ درصد را مصرف کرده رای تایید را نمی آورد”.

بشردوست می گوید: اینجا تقابل نیست و بلکه تفاهم اند که از سوی “ع” و “غ”  سازمان دهی شده است.

بشردوست گفت: “این جا برنامه “ع” و “غ” کار می کند نه تصمیم وکلا”.

این نماینده مردم با انتقاد تند از رئیس جمهور مبنی بر راجع کردن رد صلاحیت وزرا به دادگاه عالی گفت: “ع” و”غ” مطابق کدام قانون مساله استیضاح و رد صلاحیت وزرا را به دادگاه عالی راجع می سازد؟.

مولوی عبدالرحمان گفت: رئیس جمهور می خواهد که کارمندان دادگاه عالی را به جرم خویش شریک سازد.

وی افزود: کارمندان دادگاه عالی حقوق دان است و خوب هم می دانند که قانون دراین ارتباط به آنها صلاحیت نداده و اصلا داخل این ماجرا نخواهد شد.

رحمانی گفت: اسنادی را بدست آورده که مطابق آن باید وزرای سلب صلاحیت شده؛ دست بسته به محاکمه بروند.

وی از ریاست مجلس خواست که یک کمیته با صلاحیت را در این ارتباط وظیفه داده تا تقلب کاری‌های وزاری سلب صلاحیت شده را بررسی دقیق تر نماید.

وی به سخنگویان وزرای سلب صلاحیت هشدار داد: اگر به توهین نمایندگان و دفاع از وزرای سلب صلاحیت شده ادامه دهند؛ باز دیگر جوابی در مقابل محکمه نخواهند داشت.

ناهید فرید گفت: “درهیچ جای قانون نگفته که یک دیکتاتور بیاید و مطابق میل خود حرکت کرده حکومت کند و کوزه‌گر و کوزه فروش باشد”.

وی افزود: قضیه راجع کردن سلب صلاحیت وزرای سلب صلاحیت شده را به دادگاه عالی باید جدی گرفته و صدای ملت را بلند تر نماییم.

درهفته گذشته نمایندگان مجلس با اقدام بی پیشنه خویش ۱۷ وزیرکابینه را استیضاح نموده که از میان آنها وزرای خارجه، معارف، تحصیلات عالی، کار،فواید عامه، مخابرات و ترانسپورت از سوی مجلس به دلیل مصرف نکردن بیش از ۷۰ درصد بودجه انکشافی رد صلاحیت شدند.

محمد رقیب فیاض- کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن