برگزیده های سایتجهان

کمک نظامی ۷۴۲ میلیون دالری امریکا به پاکستان قطع شد

قرار بود امریکا ۷۴۲ میلیون دالر کمک نظامی به پاکستان پرداخت کند که ۴۳۰ میلیون دالر از این کمک‌ها مربوط به تامین هزینه خرید جنگنده‌های اف – ۱۶ می‌شد.

مسوولان وزارت امور خارجه‌ی امریکا گفته اند که کانگرس این کشور پرداخت پول برای پاکستان به منظور خرید جنگنده‌های اف – ۱۶ را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ یک مقام ارشد وزارت خارجه‌ی امریکا به بی‌بی‌سی گفته است که پاکستان در چند سال گذشته به اندازه‌ی کافی از امریکا پول دریافت کرده است.

امریکا از سال ۲۰۰۱ تا اکنون سیزده میلیارد دالر را برای پاکستان به منظور خریداری تجهیزات جنگی در مقابله را تروریزم پرداخت کرده است.

ویب سایت انترنشنل نیوز پاکستان نگاشته است که این کشور سالانه ۷۴۲ میلیون دالر پول برای خریداری جنگنده‌های اف – ۱۶ از امریکا دریافت می‌کرد.

گفته شده اگر پاکستان تصمیم دارد جنگنده‌ی اف – ۱۶ خریداری کند باید بیش از هفتصد میلیون دالر بپردازد که دونیم برابر بیشتر از قیمت اصلی آن است.

این موضوع پس از آن مطرح شده که کانگرس امریکا طرح پرداخت پول به پاکستان را رد کرده است.

با این حال این مقام ارشد امریکایی گفته است که پاکستان به اندازه کافی کمک دریافت کرده؛ اما به گونه‌ی جدی با گروه‌های هراس‌افگن مبارزه نکرده است.

او نگرانی‌هایی را در مورد افزایش تنش‌ها میان هند و پاکستان نیز مطرح کرده است.

قرار بود امریکا ۷۴۲ میلیون دالر کمک نظامی به پاکستان پرداخت کند که ۴۳۰ میلیون دالر از این کمک‌ها مربوط به تامین هزینه خرید جنگنده‌های اف – ۱۶ می‌شد.

دستیار ویژه‌ی نخست وزیر پاکستان در این زمینه گفته راضی کردن کنگره امریکا برای ادامه کمک‌های نظامی مسوولیت دولت اوباما است.

در همین حال یک مقام امریکایی گفته که بارک اوباما نمی‌تواند این کمک را برای پاکستان فراهم کند؛ اما اگر کنگرس موضع خود را تغییر دهد احتمال پرداخت آن وجود خواهد داشت.

مارک‌سی تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی امریکا نیز دیروز در نشست خبری گفت که برخی از اعضای کانگرس در مورد پرداخت پول به پاکستان ابراز نگرانی کرده اند.

جان کری، وزیر امور خارجه‌ی امریکا اما پنج ماه حمل امسال درخواستی را به کانگرس امریکا برای کمک ۷۴۲میلیون دالری به پاکستان و افغانستان ارایه کرده بود.

آقای کری گفته بود که دولت اوباما با این دو کشور برای جنگ علیه تروریزم همکاری می‌کند.

پاکستان نیوز تودی به نقل از کری نگاشته بود که او از قانونگذاران این کشور خواست تا کمک ۷۴۲میلیون دالری به پاکستان را تصویب کند.

به گفته‌ی کری، امریکا در مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی افزون بر پاکستان و افغانستان به سریلانکا و برمه نیز کمک می‌کند.

این در حالی است که باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا در واکنش به تصمیم واشنگتن برای کمک و فروش هشت جنگنده اف-۱۶به پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

وی به وزیر امور خارجه امریکا گفته بود که نقش پاکستان در مبارزه با تروریزم مبهم است و هنوز این کشور از طالبان و شبکه حقانی حمایت می‌کند و پناهگاهی امن برای القاعده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن