افغانستانبرگزیده های سایتجهان

کمک هند با افغانستان پایدار است

نریندرا مودی در سخنرانی دیروزش به اعضای کانگرس امریکا در واشنگتن، همچنان گفت که هند برای کمک با افغانستان جهت برقراری صلح و ثبات متعهد خواهد ماند.

آقای مودی از امریکا نیز خواهان همکاری های بیشتر امنیتی با هند شد.

صدراعظم هند که بعد از افتتاح بند سلما در ولایت هرات به واشنگتن رفت، از همکاری های کشورش با افغانستان در کانگرس امریکا یادآوری کرد و گفت که دهلی نو به ادامه چنین همکاری متعهد و پابند است.

نریندرا مودی در بخشی از اظهاراتش تأکید کرد که تروریزم را بزرگترین چالش و تهدید برای افغانستان می‌پندارد:طبیعی است که افغان ها قربانی های گذشته امریکا را در کشورشان، بخاطر داشتن یک زنده‌گی بهتر درک می‌کنند. اما از مشارکت شما برای حفاظت از آرامش و امنیت در آینده هم خیلی قدردانی خواهد شد. هند نیز همکاری های زیاد و قربانی ها، برای حمایت از دوستی با مردم افغانستان داشته است.”

سخنرانی صدراعظم هند در کانگرس امریکا با کف زدن ها و به پا خاستن های نماینده‌گان مجلس همراه شد و آنها از نریندرا مودی خیلی استقبال کردند.

او از ایالات متحده و جامعه جهانی خواست تا در سرکوب تروریزم متحدانه عمل کنند.

به گفته نریندرا مودی، تروریزم هیچگونه مرز نمی‌شناسد و هدفش قتل و کشتار در هر جای از جهان است:

“تروریزم بزرگترین چالش به حساب می‌آید. از سرزمینی که از غرب هند آغاز می‌شود و تا مرز های افریقا ادامه می‌یابد، تروریزم با نام های شاید متفاوت وجود داشته باشد، از لشکر طیبه گرفته تا طالبان و داعش، اما فلسفه آنها یکی است، که نفرت، کشتار و خشونت است.”

با آنکه لشکر طیبه در پاکستان مستقر است اما صدراعظم هند در سخنرانی اش، به صورت خاص از پاکستان و چین که متحد همدیگر و رقیب هند دانسته می‌شوند، نامی نبرد.

وی افزود: مبارزه با تروریزم باید در مراحل و درجه های مختلف صورت گیرد و به باور او تنها فشار نظامی، استخباراتی و سیاسی برای پیروزی در برابر این پدیده کافی نخواهد بود.

به گفته نریندرا مودی، امریکا و هند هر دو در مبارزه با تروریزم قربانی بیشمار داده اند بناء نیاز است تا همکاری امنیتی دو کشور افزایش یابد.

پیش از سخنرانی در کانگرس امریکا، صدراعظم هند روز سه شنبه با رئیس جمهور بارک اوباما دیدار کرد.

هند می‌خواهد تا ایالات متحده شش ری اکتر هسته یی برای اینکشور بسازد.

رئیس جمهور امریکا و صدراعظم هند از آغاز مراحل مقدماتی ساخت این ری اکتر ها به عنوان بخشی از پروژۀ هسته یی دو کشور، استقبال کردند.

نریندرا مودی در کانگرس امریکا نیز از همکاری در این عرصه و چندین بخش دیگر به خصوص در عرصه تکنالوژی یاد آوری کرد.

اما درباره امنیت، مودی گفت که همکاری قوی کشورش با امریکا، از آسیا تا افریقا و از هند تا اقیانوس آرام، ثبات و آرامش آورده می‌تواند.

جاوید نعیمی

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن