اقتصادیبازسازیتیتر یک

کمک ۱۲۸ میلیون دالری بانک جهانی در بخش زراعت و برق

مسوولان وزارت مالیه‌ی کشور اعلام کرده اند که بانک جهانی، ۱۲۸ میلیون دالر را برای تقویت بخش زراعت و تامین انرژی برق به گونه‌ی بلاعوض به دولت افغانستان کمک کرده است.

به گزارش رشد، این وزارت در اعلامیه‌یی نگاشته است که تفاهم‌نامه‌ی این پول میان وزارت مالیه و مسوولان بانک جهانی امضا شده است.

در اعلامیه آمده است که چهل و پنج میلیون از ۱۲۸ میلیون، در بخش تداوم و پیشرفت کار پروژه‌ی تنظیم آب در مزرعه اختصاص خواهد یافت.

همچنان ۸۳ میلیون دالر این پول به منظور تمویل پروژه بازسازی برق آبی نغلو اختصاص می‌یابد و قرار است این دو پروژه تامین تسهیلات استحاکمی و ساختاری بند برق و فراهم آوری تسهیلات برای تامین و استحصال انرژی برق و زراعتی را در بگیرد.

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه‌ی کشور گفته است که این دو پروژه موقف دولت افغانستان را در قبال استفاده موثر از منابع آبی و بهره گیری از آن برای رشد اقتصادی و اجتماعی روشن می‌سازد.

آقای حکیمی همچنین افزود: “این پروژه‌ها به منظور بهبود سیستم آبیاری، بهبود دسترسی به برق، افزایش ایجاد شغل بخصوص ایجا در زمینه‌های کاری بیشتر در بخش زراعت در مناطق روستایی می‌گردد.”

صندوق بازسازی افغانستان در سال ۲۰۱۰میلادی برای تطبیق پروژه‌ی تنظیم آب در مزرعه، مبلغ ۴۱میلیون دالرامریکایی کمک بلاعوض را به گونه‌ی ابتدایی منظور کرده بود.

وزیر مالیه گفت که کمک مالی بلاعوض تقویتی که در حال حاضر قرارداد آن امضا شده برای تداوم فعالیت پروژه “تنظیم آب در مزرعه” سودمند خواهد بود.

برق آبی حدود ۹۴.۶ فیصد نیاز مصرف کنندگان داخلی را تامین می‌کند که ظرفیت مجموعی آن ۲۵۴میگاوات تخمین می‌شود.

اطلاعاتی که وزارت مالیه به آن پرداخته نشان می‌دهد که تا اواسط سال ۲۰۱۵، در افغانستان ۱۲بند برق آبی وجود داشت که در این میان بند برق آبی نغلو با ظرفیت تولیدی ۹۴میگاوات انرژی برق و بند برق آبی ماهیپر با ظرفیت تولیدی ۶۶میگاوات از جمله دو بند بزرگ تولید برق آبی در افغانستان محسوب می‌شوند.

مسوولان بانک جهانی نیز ابراز امیدواری کرده اند که با مصرف شدن این پول در پروژه‌های تنظیم شده، روند زندگی اجتماعی مردم در شهرها تغییر کند.

افغانستان کشوری است که بیشتر نیازمندی‌ها و صادرات خود را از بخش زراعت تامین می‌کند و به گفته‌‎ی آگاهان، در صورتی که این پول‌ها به گونه‌ی مدیریت شده مصرف شود، پیشرفت‌های خوبی به میان خواهد آمد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن