اقتصادیبرگزیده های سایتتیتر یک

کمک ۲۵ میلیون دالری بانک جهانی به کودکان افغانستان

به گزارش خبرگزاری رشد، در یک خبرنامۀ بانک جهانی که امروز (پنج‌شنبه، ۱۲ حمل) به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است که این بانک ۲۵ میلیون دالر کمک مالی اضافی را به منظور افزایش دست‌رسی کودکان افغانستان به ویژه دختران به آموزش ابتدایی و متوسطه تصویب کرده است.

بانک جهانی اعلام کرده که ۲۵ میلیون دالر را برای دست‌رسی کودکان به ویژه دختران به آموزش‌های ابتدایی و متوسطه به افغانستان کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رشد، در یک خبرنامۀ بانک جهانی که امروز (پنج‌شنبه، ۱۲ حمل) به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است که این بانک ۲۵ میلیون دالر کمک مالی اضافی را به منظور افزایش دست‌رسی کودکان افغانستان به ویژه دختران به آموزش ابتدایی و متوسطه تصویب کرده است.

این بانک می‌گوید که این کمک بدون بازپرداخت تازه که از طریق برنامۀ همکاری جهانی برای آموزش پرداخت می‌شود، پروژۀ اقراء را در ساخت‌وساز ۱۰۰ مکتب جدید کمک خواهد کرد.

هم‌چنان این کمک در راستای ارتقای سطح آموزش، بهبود دست‌رسی کودکان به ویژه دختران به آموزش‌وپرورش، حمایت از برنامه‌های آموزشی برای آموزگاران و ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی در سطح محلی به مصرف خواهد رسید.

در این خبرنامه به نقل از هینری کرالی، رئیس دفتر بانک جهانی برای افغانستان آمده است: «افغانستان پیشرفت‌های زیادی در بخش بهبود سطح آموزش در دو دهۀ گذشته داشته است. با این حال اما ۳.۵ میلیون طفل در این کشور هنوز هم از رفتن به مکتب محروم‌اند و نیمی از مکاتب در سطح افغانستان هنوز هم فاقد زیر ساخت‌های مناسب آموزشی می‌باشند.» او می‌گوید که این کمک مالی بدون بازپرداخت دولت افغانستان را کمک خواهد کرد تا یک محیط بهتر آموزشی را ایجاد و کودکان بیشتری را در سراسر این کشور به مکتب شامل کند.

پروژۀ اقراء توسط ادارۀ توسعۀ بین‌المللی که بخش فراهم‌کنندۀ کمک‌های مالی گروپ بانکی جهانی برای فقیر‌ترین کشورهای جهان است، حمایت می‌شود. این پروژه هم‌چنان از سوی صندوق بازسازی افغانستان و برنامه همکاری جهانی برای آموزش که یک برنامه همکاری چندجانبه به هدف تقویت نظام‌های آموزشی در کشورهای رو به توسعه می‌باشد، نیز حمایت می‌شود.

آلیس البرایت، رئیس اجرایی برنامۀ همکاری جهانی برای آموزش می‌گوید: «سرمایه‌گذاری روی آموزش دختران یکی از مطلوب‌ترین بخش‌هایی است که یک کشور می‌تواند انجام دهد. زمینه‌سازی برنامه‌های آموزشی برای دختران سبب رشد اقتصادی، مهار مرگ و میر نوزادان و بهبود تغذیه کودکان می‌شود. برنامه همکاری جهانی برای آموزش متعهد است تا برای میلیون‌ها دختر و پسر در آسیب‌پذیرترین مناطق زمینه رفتن به مکاتب را فراهم سازد و در این راستا به کمک‌های خود ادامه بدهد.»

در خبرنامۀ بانک جهانی آمده است با آن‌که افغانستان در جریان یک دهۀ گذشته در بخش افزایش دست‌رسی به آموزش گام‌های بلندی برداشته است، اما هنوز هم کودکان زیادی در این کشور از آموزش محروم‌اند. این بانک تأکید می‌کند که در همکاری با دیگر شرکای توسعه‌یی‌اش متعهداند تا دولت افغانستان را در بخش افزایش دست‌رسی به آموزش و بهبود کیفیت، همکاری کنند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن