اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

کمیته گزینش از سر درگمی و خلای قانونی بیرون شود

 

شبکه نهاد های جامعه مدنی افغانستان برای تحکیم ثبات”اکسین”ضمن تاکید بر دوام اصلاحات وشفافیت درگزینش کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی،میگویدکه انتخابات بدون اصلاحات هیچ معنی ندارد.

به گزارش خبرگزاری رشد، حبیب الرحمان ننگ، رییس اجرایی شبکه اکسین در نشست خبرى امروز پنجشنبه درکابل گفت که حکومت تاکنون در راستای اصلاحات،اقدامات جدی نکرده است .

وی افزود:” انتخابات بدون اصلاحات ناممکن است وباید اصلاحات درنظام انتخاباتى ازهرجایی که آغاز میشود، آغاز شود.”

او گفت:”اصلاحات باید آغاز شود وبا حرکات نمایشی و شعار نمی توانیم اصلاحات را به میان آوریم، باید گام های عملی برداشته شود وزمینه برای آغاز کار کمیته گزینش مساعد گردد.”

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، پس از یک ماه رایزنی با اقشارمختلف؛ سرانجام در هشتم سنبله نخستین بستۀ‌ ده ماده یى پیشنهادی خود را برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی، به حکومت سپرد. رییس جمهور از این جمله، هفت ماده را تایید و طى فرمانى غرض تایید به شوراى ملى فرستاد.

این هفت مورد شامل ترکیب کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون هاى انتخاباتى، ترتیب لیست رای دهنده گان به اساس تذکره تابعیت، تجدید نظر بر مراکز رای دهی،کاهش تعداداعضای کمیسیون های انتخاباتی، میکانیزم رسیده گی به اعتراضات و شکایات انتخاباتی، بیشتر شدن سهم زنان به ٢۵ در صد در شورای های ولسوالى و ولایتی و استخدام کارکنان موقت دولتی در مراکز و محلات انتخاباتی می‌باشد.

اما شورای ملی این فرمان را رد کرده ودیروزرییس کمیسیون مستقل انتخابات، صدور دوباره فرامین تقنینى درمورد اصلاحات انتخاباتى را غیرقانونى خواند و از جامعۀ جهانى وحکومت خواست که از مداخله در امور انتخابات دست بکشند و بنام اصلاحات انتخاباتى اذهان عامه را مغشوش نکنند.

احمدیوسف نورستانى درنشست خبرى روز گذشته گفت که اعضای کمیسیون مستقل انتخابات دو ونیم سال قبل برای شش سال به اساس قانون کارشان را آغاز کرده اند و تا زمانی که میعاد قانون کار شان تکمیل نشود هیچ گروه و فردی نمی تواند به زورآنها را به منظور جابجا کردن افراد شان در ولسی جرگه ،شورا های ولسوالی و دیگر اغراض شخصی شان دور کنند.

اما خانم څیړن میگوید:”هرچه زودتر باید کمیته گزینش به کارآغازکند واصلاحات آغاز شود زیرا بدون اصلاحات، انتخابات هیچ معنی ندارد.”

حمیرا حقمل،عضو دیگر شبکه اکسین نیز بر آغاز روند اصلاحات تاکید کردو گفت:”اگر ضعف مدیریتی وجود نمی داشت، نتایج تفصیلی انتخابات یک و نیم سال بعد اعلام نمی شد.”

کمیسیون مستقل انتخابات دیروز نتایج تفصیلى انتخابات ریاست جمهورى سال ١٣٩٣ را اعلام کرد که براساس آن محمد اشرف غنى بیش از۵۵،٢٧ درصد و داکتر عبدالله عبدالله ۴۴،٧٣ درصد آرا را ازآن خود کرده اند.

در اعلامیه شبکه اکسین آمده است که برگزاری انتخابات شفاف، آزاد و عادلانه مشروعیت نظام را در یک جامعه دیموکراتیک تضمین میکندو شبکه به این باور است که با درنظرداشت ضرورت و مبرمیت اصلاح نظام انتخاباتی، هرگونه تاخیر وسهل انگاری در روند اصلاحات انتخاباتی و کارکمیته گزینش به خیر ملت و کشور نبوده و به ثبات سیاسی صدمه می رساند.

همچنان شبکه، اقدامات برای گزینش کمیشنران جدید را یک مرحله مهم و قابل دقت در روند اصلاحات دانسته وبررعایت اصول شفافیت و بیطرفى در این مرحله تاکید کرده است .

شبکه اکسین از رهبران سیاسی خواسته است تا با در نظرداشت تقاضاى مردم افغانستان ، جامعه مدنی و جامعه جهانی به تعهدات خود در قبال روند اصلاحات انتخاباتی پابند بوده، با انجام اقدامات قانونی تداوم و موثریت این روند را تضمین نماید.

اکسین از کمیته گزینش می خواهد تا حین گزینش کمیشنران جدید، به معیارهای چون توانایی مسلکی ، تجربه کارانتخاباتی وعدم جانبداری،توجه جدی نمایند تا در آینده استقلالیت کمیسیون های انتخاباتی تضمین شود.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن