افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یکحاکمیت قانون

کمیسیون انتخابات از آغاز کار بازشماری آرای جنجالی خبر داد

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که قرار است کارهای مقدماتی برای بازشماری و تفتیش‌ آرای جنجالی انتخابات ریاست جمهوری را در همکاری با کمیسیون شکایات انتخاباتی آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری رشد، کمیسیون شکایات انتخاباتی هفته گذشته تصمیم‌اش را در پیوند به اعتراض‌های استینافی و استثنایی اعلام کرد که بربنیاد آن بخشی از آرایی که در مورد آن اعتراض وجود داشت، بازشماری و تفتیش می‌شود.

ذبیح‌ الله سادات، یکی از سخنگویان این کمیسیون امروز چهارشنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) گفت که تمامی آمادگی‌ها برای آغاز بازشماری آرا گرفته شده و قرار است تفتیش آرا امروز آغاز شود.

آقای سادات افزود که بر اساس فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی، ۱۰ درصد از ۱۳۷ هزار رای مشکوک و ۱۵ درصد از ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان مشخص رای‌دهی نمونه‌گیری و پس از آن تفتیش می‌شوند.

آقای سادات افزود: “قرار است در اول نمونه‌گیری و تفتیش‌ آرا آغاز شود. ما در حال حاضر منتظر کارمندان کمیسیون شکایات انتخاباتی هستیم و قرار است روند تفتیش و بازشماری آرا یک هفته زمان را در بر گیرد”.

در همین حال کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که رایزنی‌ها در سطح کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی در پیوند به چگونگی نمونه‌گیری آرا و تفتیش جریان دارد.

زرمینه حقجو کاکر، معاون سخنگوی این کمیسیون به صدای امریکا گفت که کارمندان موظف نظارتی این پروسه، در مقر کمیسیون مستقل انتخابات حضور دارند.

او گفت که تمامی معلومات با کمیسیون انتخابات شریک شده و این کمیسیون باید روند بازشماری ویژه را آغاز می‌کرد.

پیش از این رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته بود در صورتی که پس از تفتیش و بازشماری، ۶۵ درصد نمونه‌ها، معیارهای مدنظر گرفته شده را تکمیل کند، تمام آرا معتبر دانسته می‌شود؛ اما اگر معیارها تکمیل نباشند تمام آرا به بازشماری و تفتیش مجدد خواهد رفت.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن