افغانستانبرگزیده های سایت

کمیسیون انتخابات استقلالیت خود را زیر سوال نبرد

احزاب و جریان ‌های سیاسی مى گویند که کمیسیون مستقل انتخابات، از موقف‌گیری‌های محاسبه نشده در برابر خواست ‌های مشروع و مردم‌سالارانۀ احزاب و جریان‌ های سیاسی، خود دارى نماید.

در اعلامیه مشترک احزاب و جریان هاى سیاسى آمده است با آن‌که مخاطب اعلامیه ۵ حوت ۱۳۹۶ احزاب و جریان‌های سیاسی، حکومت وحدت ملی و جامعه جهانی بود و انتظار میرفت با بررسی دقیق‌خو‌است‌های احزاب و جریان‌های سیاسی، در زمینه تأمین اصلاحات انتخاباتی اقدام نمایند؛ اما در واکنش به آن، کمیسیون مستقل انتخابات اعلامیه‌ صادر کرد.

این احزاب و جریان هاى سیاسى مى گویند که کمیسیون مستقل انتخابات، نباید با این گونه موقف‌گیری‌ها به جای حکومت، استقلالیت این نهاد مستقل را زیر سوال ببرد.

دراعلامیه مشترک این جریان هاى سیاسى که امروز منتشرشد آمده است: “ما احزاب و جریان‌های سیاسی، این عکس‌العمل کمیسیون انتخابات را نامرتبط و بدون ارزیابی دقیق خواست‌های مشروع و معقول احزاب و جریان‌های سیاسی می‌ دانیم و یک بار دیگر تأکید می‌کنیم که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی، حد اکثر تا اوایل میزان ۱۳۹۷ برگزار شود.”

همچنان در اعلامیه گفته شده که برای جلوگیری از هدر رفتن آرای مردم، آرای احزاب و ایتلاف‌ها در داخل لیست‌ها قابل انتقال باشد و به منظور تأمین شفافیت انتخابات، از طریق ایجاد اتاق نظارت احزاب سیاسی در ساختار کمیسیون‌ های انتخاباتی، نظارت و اشراف احزاب بر تمامی پروسه‌های انتخابات تضمین گردد.

این احزاب و جریان هاى سیاسى، تاکید مى کنندکه به تمام مردم افغانستان زمینۀ استفاده از حق رای ‌شان فراهم گردد.

همچنان دراعلامیه آمده است: “ما احزاب و جریان ‌های سیاسی، برای برآورده شدن خواست ‌هاى مان مبنی بر تأمین اصلاحات انتخاباتی، با مراجع مربوطه به مذاکرات ادامه می‌دهیم. در صورت تداوم موقف‌گیری‌های نامحاسبه شده کمیسیون در برابر خواست‌های مشروع و مردم‌سالارانه احزاب و جریان‌های سیاسی، ممکن است در مورد همکاری‌ های احزاب و جریان‌های سیاسی با کمیسیون‌ مستقل انتخابات تجدید نظر شود.”

این درحالى است که کمیسیون مستقل انتخابات، بتاریخ هفت حوت ماه روان، در پاسخ به اعلامیه قبلى احزاب و جریان هاى سیاسى گفته بود که اگر بودجه موردضرورت روند انتخابات در زمان معین آن فراهم و امنیت تامین گردد، کمیسیون متعهد به برگزارى انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى در سال آینده مى باشد.

این کمیسیون گفته است که بادر نظرداشت نقش و اهمیت احزاب سیاسی در نظام مردم سالاری و از همه مهمتر در روند انتخابات، همواره تلاش نموده است تا نظریات و مشوره های جوانب ذیدخل بخصوص احزاب سیاسی در این روند ملی را داشته باشد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن