افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی بررسی شکایات در مورد نتایج ابتدایی را آغاز کرد

مرحله ثبت شکایات انتخاباتی در کمیسیون شکایات انتخابات دیروز (چهارشنبه ۴ جدی) تکمیل شد و هزاران شکایت از تیم‌های مختلف درج شده اند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی ۳۹ روز برای بررسی شکایات دارد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید سر از امروز پنج‌شنبه شکایت‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری به کتگوری‌های مختلف تقسیم خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی زرمینه کاکر اظهار داشت که در مجموع، ۱۶ هزار و ۲۰۰ شکایت ثبت شده و بعد از بررسی معلوم خواهد شد که چه تعداد آن‌ها جدی استند.

او افزود: “دیروز آخرین روز ثبت شکایت‌ها بود. با درنظرداشت تعداد شکایت‌ها شک وجود دارد که کمیسیون شکایات انتخاباتی در وقت تعیین‌شده بتواند همه شکایت‌ها را بررسی کند.”

سخنگوی کمیسیون زرمینه کاکر افزود: “جریان تصنیف‌بندی آغاز شده و تا زمانی که تصنیف‌بندی‌ها تمام نشود ما نمی‌توانیم در جریان بگذاریم این موضوع را که چقدر شکایات جدی است، کدام شکایات در اولویت قرار می‌گیرد و کدام نمی‌گیرد.

بعد از تصنیف‌بندی‌ها بررسی‌ها آغاز می‌شود. طرف‌های انتخاباتی باید نتایج کمیسیون‌های ولایتی را قبول کنند در غیر آن، ما یک جریان دیگر استینافی داریم که در کمیسیون مرکزی است و تا ۱۵ روز دیگر انشاالله شکایات استینافی را بررسی می‌کند و بعد از آن انشاالله نتایج نهایی به اساس قوانین و طرزالعمل‌ها اعلام خواهد شد.”

خانم کاکر اظهار داشت که ۸ هزار شکایت از سوی تیم ثبات‌و‌همگرایی ثبت شده، بیش از ۲۵۰۰ شکایت از سوی تیم دولت‌ساز و چهار هزار شکایت دیگر از سوی تیم حکمتیار و ۱۵ شکایت توسط تیم آقای نبیل ثبت شده اند.

از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فردا جمعه سه ماه کامل می‌گذرد. زرمینه کاکر به رادیو آزادی گفت که تعداد زیاد از شکایت‌ها شاید اساساً مستند نباشند و شاید رد شوند، از همین سبب از تیم‌های انتخاباتی خواسته اند شکایت‌هایی را که مستند نیستند ثبت نکنند.

در اشاره به همین موضوع یوسف رشید رئیس اجرائیه بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه فیفا می‌گوید: “تکت‌های انتخاباتی در مرحله شکایت هم یک نوع رقابت را به‌راه انداخته اند و هرکدام شان کوشش می‌کنند که مقدار شکایت را بالا ببرند و به همان‌گونه خود و مردم را قانع بسازند که موضع شان بر حق است. در حالی که کیفیت شکایت است، چقدر یک شکایت می‌تواند تاثیرگذار باشد برای تفکیک آرای معتبر و غیرمعتبر، اسناد و مدارک با خود داشته باشند و توضیحات قانونی کافی با خود داشته باشد.”

آقای رشید می‌گوید اگر گپ به استیناف بکشد، بار کمیسیون شکایات انتخاباتی سنگین خواهد شد و شاید نتواند در زمان تعیین‌شده کارها به پایان برساند.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که به زودی معلوم خواهد شد که چه تعداد از شکایت‌های ثبت شده به بررسی می‌ارزند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی به اساس قانون ۳۹ روز وقت دارد که شکایت‌های ثبت شده نامزدان را بررسی کرده و تصمیم نهایی خویش را اعلام کند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن