افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

کندز در یک قدمی سقوط قرار دارد

تعدادی از فعالین جامعه مدنی ولایت کندز امروز طی نشست خبری در کابل از افزایش ناامنی در ولایات شمال و شمال شرق کشور ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند: اگر حکومت مرکزی به شمال افغانستان توجه نکند ولایت کندز دوباره سقوط خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری رشد؛ فیض فرهمند فعال جامعه مدنی ولایت کندز گفت: در ۱۵ سال اخیر با وجود نیروهای ائتلاف بین المللی ما هنوز شاهد امنیت سراسری در افغانستان نیستم.
آقای فرهمند گفت: وضعیت امنیتی ولایات شمال و شمال شرق کشور نگران کننده است و ادامه این وضعیت منجر به سقوط دوباره‌ی ولایت کندز خواهد شد.
این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته گزارشاتی مبنی بر سقوط ولسوالی زال کندز به دست مخالفین مسلح به نشر رسید؛ اما بعدآ از سوی دولت رد گردید.
این فعال مدنی می گوید: افراط و افراط گرایی در ولایات شمال و شمال شرق در حال افزایش است و حکومت محلی گزارش دروغ به حکومت مرکزی ارایه می کند.
فیض فرهمند افزود: به جز چهار دروازه دفتر ولایت کندز، ساحه امن دیگری برای حکومت داران محلی وجود ندارد.
اقای فرهمند گفت: حکومت وحدت ملی به سوی بحران در حرکت است و ما از شورای ملل متحد می خواهیم که در جنگ ناتمام آمریکا و روسیه مداخله کنند تا آن‌ها افغانستان را میدان رقابت خویش قرار ندهند.
این فعالین از دولت ایالات متحده آمریکا می خواهد که از سیاست‌های دوگانه در قبال افغانستان خودداری نمایند.
تامین امنیت، پایان کشمکش های داخلی، تامین امین شاهراه‌ها، و تامین عدالت سراسری، خواست‌های این فعالین مدنی از حکومت وحدت ملی می باشد.
نوریه نضهت نادری فعال مدنی با انتقاد از سران حکومت وحدت ملی می گوید: سران حکومت وحدت ملی در فکر حذف اقوام و افراد است جز تروریسم پروری و قتل و کشتار دستآورد دیگری ندارد.
خانم نادری گفت: ولایات شمال به خصوص کندز و بدخشان در خون غرق است و سران حکومت مصروف کشمکش‌های داخلی‌اند و وجدان این‌ها هم به خواب رفته است.
نوریه افزود: تجهزات نظامی به دلیل ضعف مدیریت در نهادهای امنیتی هدر می‌رود و سربازان با دست خالی در سنگر از خاک و ناموس خویش دفاع می‌کنند.
خانم نوریه ادعا دارد که بعضی افراد در نهادهای حکومتی تلاش دارند تا با تبانی کشورهای همسایه حکومت وحدت ملی را سقوط دهند.
محمد رقیب فیاض/ کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن