اخبار کوتاهافغانستان

کنفرانسى براى حل قضیۀ افغانستان در قطر برگزار میشود

 

قرار است که در ماه آینده، یک نشست بین المللى به هدف حل قضیۀ افغانستان، از سوى یک موسسۀ تحقیقى بین المللى در قطر برگزار گردد.

به گزارش رشد، این کنفرانس، از سوى موسسۀ تحقیقى کانادایى موسوم به پگواش برگزار میشود که قبل از این نیز همچو کنفرانس ها را راه اندازى کرده بود.

یکى از اشتراک کنندگان افغان این کنفرانس که از ذکر اسمش خود دارى میکرد، به پژواک گفت که این کنفرانس، در دو هفتۀ آینده برگزار خواهد شد.

منبع افزود که در این کنفرانس، نمایندگان گروه هاى مختلف و شخصیت هاى سیاسى از افغانستان اشتراک خواهند کرد.

به اساس معلومات منبع، اسم ها و پاسپورت هاى اشتراک کنندگان این کنفرانس از طرف افغانستان، به هدف به دست آوردن ویزه ها به ادارۀ کنفرانس سپرده شده است.

اشتراک کنندگان این کنفرانس میگویند که در این نشست، مذاکرات همه جانبه در مورد حل قضیۀ افغانستان صورت میگیرد و نظریات و پیشنهادات خود را در مورد صلح ارایه خواهند کرد.

این منبع گفت که این بار نیز مانند سابق، طالبان مسلح براى اشتراک در این نشست دعوت شده اند؛ اما آنها تاکنون در مورد چیزى نگفته اند.

به اساس معلومات، به تاریخ ١٢ و ١٣ ماه ثور سال جارى نیز نشستى زیر نام(دیالوگ افغان) در شهر دوحه پایتخت قطر، از سوى موسسه تحقیقاتى کانادایى موسوم به پگواش، در عقب دروازه هاى بسته برگزار شده بود.

در این کنفرانس، مذاکرات رسمى بین افغانستان و طالبان صورت نگرفت؛ اما طرف هاى درگیر جنگ افغانستان، نظریات خود را با هم شریک کردند.

منبع گفت که در این نشست، ۴۴ تن اشتراک کرده بودند که شامل اعضاى شوراى عالى صلح افغانستان، احزاب سیاسى، نمایندگان نهادهاى مدنى، نمایندۀ حزب اسلامى به رهبرى حکمتیار و دفتر سیاسى طالبان در قطر بودند.

در نشست گذشتۀ قطر، علاوه بر سه زن از نهادهاى مدنى، وزراى اسبق و مقامات، داکتر عبدالقیوم کوچى کاکاى رییس جمهور اشرف غنى، داکتر فاروق اعظم، سید اسحاق گیلانى، حاجى روح الله وکیل، وحیدالله شهرانى، انوارالحق احدى، همچنان قریب الرحمن سعید و داکتر غیرت بهیر به نمایندگى حکمتیار، انجنیر قطب الدین هلال، مولوى عطاءالله لودین و مولوى شهزاده شاهد از حزب اسلامى، در این نشست اشتراک داشتند.

اداره تحقیقاتى کانادایى پگواش که به شمول افغانستان در کشورهاى زیاد جهان، غرض صلح و حل منازعات از سال ١٩۵٧ میلادى تا کنون فعالیت دارد؛ دربرج سنبلۀ سال ١٣٩٠ خورشیدى، تحت نام گفتگوهاى صلح  افغانستان، در شهر دبى امارات متحدۀ عرب، نشستى را  ترتیب داده بود.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن