برگزیده های سایت

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل: طالبان به صورت حساب شده حقوق زنان را در افغانستان انکار کرده اند

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان می‌گوید «سیاست عمدی و حساب‌شده‌ی طالبان»، انکار حقوق بشری زنان و دختران و محو آنان از زندگی اجتماعی است.
او این مطلب را امروز (دوشنبه، ۱۵ حوت) در نشست شورای حقوق بشر بیان کرد.
بنت در رشته توییتی نیز نوشته است که در افغانستان امروز، تحمل اندکی در پذیرش دیدگاه‌های متفاوت و مخالف وجود دارد و این وضعیت، همراه با دستگیری و بازداشت فعالان، ترس را در جامعه ایجاد کرده است.
او افزوده است که اقلیت‌های قومی و مذهبی، به‌ویژه هزاره‌ها، شیعیان، سیک‌ها و صوفی‌ها در برابر تبعیض‌های سیستماتیک و گسترده آسیب‌پذیر هستند.
بنت تأکید کرده است که برای حفاظت از جوامع مورد هدف، باید اقدامات بیشتری انجام شود.
گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که بسیاری از شهروندان افغانستان از او می‌خواهند که اجازه ندهد موارد غیرقابل قبول به یک امر عادی تبدیل شود و همچنین بر احترام به استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر پافشاری می‌کنند.
او در عین حال نوشته است: «سیاست عمدی و حساب‌شده‌ی طالبان انکار حقوق بشر زنان و دختران و محو آنان از زندگی عمومی است.»
بنت در دومین گزارش خود که امروز به شورای حقوق بشر ارائه شد هم گفته است که در شش ماه آخر سال ۲۰۲۲ میلادی، وضعیت حقوق بشر در افغانستان وخیم‌تر شده است.
در این گزارش آمده است که موارد نقض سیستماتیک حقوق بشری زنان و دختران افزایش یافته و آزادی‌های بنیادین، از جمله حق برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و حق زندگی‌کردن و محافظت در برابر بدرفتاری، با گذشت هر روز بیشتر پامال شده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن