افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

گفتگوی هیات طالبان با نمایندگان کشورهای غربی در ناروی

وزارت امور خارجه حکومت طالبان اعلام کرده که هیات طالبان به رهبری امیرخان متقی در دومین روز گفتگوهای اسلو، با نمایندگان برخی از کشورهای غربی و قطر دیدار و گفتگو کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان امروز (دوشنبه) در توییترش نوشت که هیأت حکومت طالبان با نمایند‌گان هشت کشور به شمول امریکا، بریتانیا، ناروی، جرمنی، ایتالیا، قطر، فرانسه و همچنان نماینده اتحادیه اروپا امروز در اسلو دیدار کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان می‌گوید که در این نشست، روی مسایل اقتصادی، امنیتی، بانک مرکزی افغانستان، موضوعات صحی و همچنین ادامه کمک‌های بشری بحث شده است.

او هر چند جزئیات بیشتری از این گفتگوها نداده، اما نوشته است که این گفتگوها ادامه دارد.

قابل ذکر است که روز گذشته (یک شنبه) در نخستین روز مذاکرات اسلو، هیئت طالبان و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان به شمول فعالان زن و خبرنگاران دیدار و در مورد موضوعات حقوق بشری صحبت کردند.

پیش از این وزارت خارجه امریکا گفته بود که تام وست، نماینده ویژه آن‌ کشور در امور افغانستان با هیأت طالبان در مورد تشکیل نظام سیاسی همه‌شمول گفت‌وگو کند.

به گفته وزارت خارجه امریکا، تشکیل یک نظام سیاسی که از همه مردم افغانستان نمایند‌گی کند، در صدر برنامه دیدار تام وست و هیأت طالبان قرار دارد.

هم‌چنان گفته شده است که نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان در مورد رسیدگی فوری به بحران انسانی و اقتصادی و دست‌رسی زنان به حق آموزش و کار، با هیأت طالبان در اسلو گفت‌وگو می‌کند.

قابل ذکر است که این گفتگوها به میزبانی ناروی در پشت درهای بسته در هتلی در یک تپه برفی در حومه اسلو برگزار می‌شود.

بعد از تصرف قدرت توسط طالبان، کمک‌های بین‌المللی که بیشتر بودجه ملی افغانستان را تامین می‌کرد به تعلیق درآمد و ایالات متحده امریکا نیز ۹.۵ میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرده است.

ملل متحد گفته است که ۲۳ میلیون شهروند افغانستان، در تهدید گرسنگی قرار دارند. ملل متحد برای رسیدگی به این بحران بشری در سال جاری میلادی درخواست ۴.۴ میلیارد دالر کمک کرده است.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن