افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

گفت‌وگوی ویژه با وکیل که «رأی نقطه‌دار» به صندوق انداخت+ عکس

خودتان را معرفی کنید؟

من عضو مجلس نماینده‌گان هستم، اما نمی‌گویم از کدام ولایت. من از افغانستان هستم و خدمتگزار واقعی مردم. من همان نقطه‌گذار قهار هستم.

اسم‌تان؟

نمی‌خواهم اسم خودم را بگویم. اگر اسمم را بگویم همه مرا می‌شناسند و دیگر نقطه‌ام آن ارزش معنوی که حالا پیدا کرده است را از دست می‌دهد. من باید راز بمانم و تاریخ باید مرا کشف کند.

چرا نقطه گذاشتید!؟

شنیده بودم که از یک نقطه فیل، قیل می‌شود. من در برگۀ رأی‌دهی‌ام یک نقطه گذاشتم تا ببینم واقعاً چنین می‌شود یا نه.

آیا با نقطۀ شما فیل، قیل شد؟

نه‌تنها که قیل نشد که از قیل هم گذشت. می‌توانید هر روز از پردۀ تلویزیون ولسی جرگه ببینید که چه جنجالی برپا کرده است این نقطۀ من.

آیا پیامد نقطه‌گذاشتن را می‌دانستید؟

ضرب‌المثل معروف «عاقلان پی یک نقطه نروند» را شاید شنیده باشید. من هم این نقطه را با اتکا به این ضرب‌المثل گذاشتم. حالا می‌فهمم که نه‌تنها عاقلان، بلکه دیگران هم پی نقطه می‌روند.

هنگام جنجال بر سر رأی نقطه‌دار، چه حسی داشتید؟

حس یک آدم مهم و تاریخ‌ساز را!

تصور می‌کردید گذاشتن یک نقطه به این پیمانه تأثیرگذار باشد؟

نه والله، قبلاً فکر می‌کردم یک نقطه چه باشد که سرش جنجال شود، اما حالا فهمیدم که یک نقطه بسیار مهم هم شده می‌تواند. عقب همین نقطه هزارها دالر ردوبدل شد؛ این مورد در حد خود بسیار اعجاب‌برانگیز است.

اگر فرصت دیگری پیش بیاید، باز هم نقطه می‌گذارید؟

حتماً. تمام اعضای پارلمان با وجود این که مرا نمی‌شناختند، باز هم برایم دعای خیر کردند. نقطۀ من بسیار کار و بار وکلا را چوک کرده بود.

از گذاشتن این نقطه چه لذتی بردید؟

هر بار که وکلا لبخندزنان دالر می‌گرفتند لذت می‌بردم. هر بار که می‌دیدم به خاطر یک نقطۀ بی‌ارزش، چقدر جنجال است، به حماقت این مردم می‌خندیدم و کیف می‌کردم.

گاهی احساس عذاب وجدان داشته‌اید؟

وقتی کرسی ریاست پارلمان را شکستند، عذاب وجدان عجیبی پیدا کردم. یک بار خواستم خودم را معرفی کنم و از کاری که کرده‌ام اظهار پشیمانی، اما با خود گفتم همین طور معما باقی بمانم بهتر است.

گذاشتن نقطه در برگۀ رأی‌دهی آیا مفکورۀ آنی بود یا قبلاً در موردش برنامه ریخته بودید؟

من همیشه خواسته‌ام از دیگران متفاوت باشم و کاری که خوشم می‌آید را می‌کنم. روز رأی‌دهی هم از رنگ سبز خوشم آمد و یک نقطه در برگه‌ام اضافه کردم؛ وای که افتخاربخش‌ترین نقطۀ زنده‌گی ام بود.

از نظر شما به عنوان نقطه‌گذار، برگۀ رأی‌تان مشروع است؟

صد در صد که مشروع است. تا زمانی که ضرب‌المثل «عاقلان پی یک نقطه نروند» وجود داشته باشد، برگۀ رأی من مشروع است.

تعیین رئیس در دور هفدهم مجلس نماینده‌گان افغانستان بسیار جنجالی شد؛ و تمام این جنجال‌ها از زمانی آغاز گردید که روی یک برگۀ رأی‌دهی یک «نقطه» برجا ماند. تا کنون این نمایندۀ نقطه‌گذار مشخص نشده است. در این مطلب گفت‌وگویی فانتزی‌یی را با این نمایندۀ نقطه‌گذار خواندید.

#سلام وطندار

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن