برگزیده های سایت

گفت و گوی وست با مسلمیار/ طالبان باید مکاتب دخترانه را بازگشایی کنند

توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان، در گفت‌وگو با رییس پیشین مجلس سنا بر بازگشایی مکتب‌های دختران و اجازه یافتن بانوان به کار تاکید کرده است.
آقای وست در صفحه تویترش نوشته است در گفت‌وگو تلفونی با فضل هادی مسلمیار درباره اوضاع بشری، سیاسی و نیاز بر‌ از سرگیری گفت‌وگوهای میان افغانان نیز گفت‌وگو کرده است.
در صفحه تویتر توماس وست آمده است: «در باره اوضاع بشری و اقتصادی در افغانستان، خواست‌های مردم افغانستان در باره بازگشت زنان و دختران به مکتب و کار و نیاز بر گفت‌وگوهای میان افغانان در باره کشور شان گفت‌وگو کردیم.»
زهره مجددی، آگاه مسایل سیاسی، در این مورد گفت: «تعلیم و تربیه سر زن مرد فرض است این را هر مسلمان باید بداند.»
شماری از دانش‌آموزان دختر در کابل از امارت اسلامی می‌خواهند مکتب‌های متوسط و لیسه را در سال ۱۴۰۲ به روی دختران باز کند.
مروه، دانش‌آموز، به طلوع‌نیوز گفت: «مسولین امارت اسلامی که ماه آینده طبق معمول هر ساله اعلام این را بکنند که مکاتب به روی تمامی از دختران باز شوند و ما بتوانیم همرای تمام دوست‌ها و همصنفی‌های خود دوباره به مکتب بروم.»
حسنا، فارغ صنف دوازده، می‌گوید: «آرزوی ما از امارت اسلامی همین است که کانکور را هم اعلام کند و فورمه‌ها هم به مکتب دختران هم توزیع شود.»
از سویی‌هم، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید آنان می‌کوشند تا زمینه کار و آموزش را در چارچوب شریعت اسلامی برای بانوان فراهم بسازند.
بیش از پنج‌صد روز می شود که هزاران دختر از رفتن به مکتب باز مانده اند و انتظار می کشند تا دروازه های مکتب های شان باز شوند و آنان بتوانند آموزش های شان را ادامه بدهند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن