افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

گلب‌الدین حکمتیار از طالبان بخاطر حجاب اجباری انتقاد کرده است

گلب‌الدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در خطبه نماز جمعه، ۱۳ جوزا در کابل از رفتار سخت‌گیرانه طالبان در برابر مردم “به خصوص زنان” انتقاد کرد.

او به طالبان توصیه کرد که “پوشش خاصی را به افغان‌ها به خصوص زنان و دختران تحمیل نکنید که در قرآن و سنت درباره آن نص صریح وجود ندارد.”

او با وضاحت گفت درباره وجوب و تحریم پوشش زنان کدام امر و نهی در قرآن و احادیث صحیح پیامبر وجود ندارد.

او با اشاره به پوشش اجباری که طالبان برای پوشاندن صورت، دستان و پاهای زنان افغانستان تجویز کرده‌اند، گفت فقها، ائمه و علمای احناف در این مورد اجماع نظر دارند که صورت، دست و پاهای زنان شامل “ستر” نیست.

رهبر حزب اسلامی با تأکید گفت که به شمول امام ابو حنیفه، امام یوسف و شمار گسترده دیگر “از علما و فقهای مشهور و قابل قبول” کاملا اجماع دارند که زنان صورت‌شان را نپوشانند.

حکمتیار گفت تنها در میان علمای متأخرین، تعداد اندکی از فقها وجود دارند که می‌گویند: “در هنگام فتنه، بهتر است زنان صورت خود را بپوشند.”

گلبدین حکمتیار گفت در این مورد که پوشیدن چه لباسی حلال و کدام لباس حرام است، “به نص صریح در قرآن نیاز است.”

به گفته او: “در قرآن باید گفته شده باشد که چنین کاری بکنید، اگر نکنید جرم است. این نکته باید صریح و قاطع گفته شده باشد، اما چنین نص صریح را کسی در قرآن و حدیث نشان داده نمی‌تواند.”

او از طالبان پرسیده است: “چرا باید در مورد موضوعی که در اسلام قطعی نیست، آنقدر پافشاری می‌کنید که زنان از حق مشروع‌شان که آموزش است محروم می‌شوند.”

این رهبر جهادی در ادامه سخنرانی‌اش از طالبان خواهش کرد که این مشکل را حل کنند.

گلبدین حکمتیار در حالی از سیاست‌های سخت‌گیرانه طالبان انتقاد می‌کنند که او به عنوان یکی از خشن‌ترین چهره‌های تاریخ ۴۰ سال اخیر افغانستان شناخته می‌شود و بارها بخاطر رفتار تندروانه‌اش مورد نقد قرار گرفته است.

حکمتیار در جریان جنگ‌ در برابر تجاوز شوروی به افغانستان، جنگ داخلی در دهه ۷۰ خورشیدی و جنگ در برابر جمهوری اسلامی افغانستان و نیروهای ناتو پس از دهه ۸۰ از سوی نهادهای حقوق بشری به کشتار گسترده غیرنظامیان و ارتکاب جنایت جنگی متهم شده است.

حزب او متهم به طرح حملات انتحاری است که جان غیرنظامیان را گرفته است.

در یکی از این حملات که به حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نسبت داده شده، در سال ۲۰۱۱ در حمله انتحاری در یک فروشگاه فاینست در کابل حمیده برمکی، کمشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، شوهر او مسعود یما، پزشک شفاخانه سردار محمد داوود خان و چهار کودک آن‌ها کشته شد.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن